روزه متناوب: آری یا نه؟ | رژیم غذایی، سلامتی و موارد دیگر


اگر تا به حال نشنیده اید، روزه متناوب در حال حاضر دیوانگی است. پس سوال اینجاست که آیا ارزشش را دارد؟ در اینجا همه چیزهایی است که باید بدانید:

چیست

روزه متناوب در واقع یک رژیم غذایی در نظر گرفته نمی شود، بلکه در عوض یک الگوی غذا خوردن محسوب می شود. چند روش مختلف برای روزه داری متناوب وجود دارد، اما محبوب ترین آنها قانون 16/8 است که در آن شما غذا خوردن خود را به یک دوره 8 ساعته محدود می کنید و 16 ساعت باقی مانده را ناشتا می گیرید. در حالی که ممکن است زمان زیادی برای سپری کردن بدون غذا به نظر برسد، اما در واقع شما بخش خوبی از این 16 ساعت را می خوابید. این بدان معناست که برخی از افراد ممکن است آخرین وعده غذایی خود را در ساعت 6 بخورند و سپس تا ساعت 10 صبح روز بعد برای وعده غذایی بعدی خود صبر کنند. یا می توانید 7 تا 11 یا هر تغییر دیگری که برای شما مفید است انجام دهید. در طول دوره روزه داری، می توانید تمام قهوه یا چای بدون شکر را به میزان دلخواه (البته در حد اعتدال) مصرف کنید.

علم

دلایل متعددی وجود دارد که متخصصان سلامت می گویند روزه می تواند به سلامت کلی و کاهش وزن شما کمک کند. وقتی بدن شما برای مدت زمان کافی در حالت ناشتا باشد، به انسولین اجازه می دهد تا چربی های اضافی را بسوزاند. همچنین به سلول‌های شما اجازه می‌دهد تا خود را ترمیم کنند و عملکرد ژن را بهبود می‌بخشد که می‌تواند به پیشگیری از بیماری و طول عمر طولانی‌تر کمک کند.1

مزایا و معایب

روزه متناوب معمولاً برای کاهش وزن استفاده می شود زیرا تعداد کالری مصرفی شما را کاهش می دهد. خداحافظ تنقلات آخر شب، سلام جدید!

مانند هر تغییر سبک زندگی، روزه متناوب تنها در صورتی موثر است که در طول دوره 8 ساعته زیاده روی نکنید. روی وعده های غذایی با کیفیت بالا و پروتئینی و وعده های مناسب تمرکز کنید. حتما از پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی و همچنین یک وعده غذایی دلچسب از سبزیجات استفاده کنید.

در حالی که فواید متعددی برای روزه متناوب وجود دارد، تحقیقات در مورد آن هنوز جدید است بنابراین ممکن است خطرات ناشناخته ای وجود داشته باشد. همچنین برای همه مناسب نیست، بنابراین حتما قبل از امتحان با پزشک خود مشورت کنید.

پس این سوال باقی می ماند که آیا روزه متناوب برای شما مناسب است؟ فقط شما می توانید این تصمیم را بگیرید. اما، با سنجیدن مزایا و معایب و درک علم پشت آن، می توانید در راه رسیدن به خود شادتر و سالم تر باشید!

فراموش نکنید که برای راهنمایی های بیشتر در مورد چگونگی دستیابی و حفظ یک سبک زندگی سالم دوباره به وبلاگ ما سر بزنید یا مشترک شوید.

1 https://www.healthline.com/nutrition/intermittent-fasting-guide#effects

← پست قبلی

پست بعدی →