دستور پخت نان سودا ایرلندی – عشق و لیمو


این دستور پخت نان نوشابه ایرلندی با 8 ماده ساده تهیه شده است، سریع، آسان و خوشمزه است. آن را گرم با کره، مربا یا یک کاسه سوپ یا خورش سرو کنید!


نان سودا ایرلندی


این دستور پخت نان سودا ایرلندی سریعترین و ساده ترین روشی است که من برای تهیه یک نان عالی در خانه می شناسم. این به 8 ماده اولیه نیاز دارد، و می توانید خمیر را مخلوط کرده و در کمتر از 20 دقیقه در فر قرار دهید – بدون نیاز به بلند کردن! با پوسته قهوه ای ترد و طلایی و فضای داخلی لطیف و کره ای که با توت خشک شیرین پر شده است پخته می شود. آن را برای روز سنت پاتریک این آخر هفته درست کنید … و سپس، آن را ادامه دهید! این دستور پخت نان سودا ایرلندی بسیار ساده و بسیار خوب است که فقط یک بار در سال یک وعده غذایی باشد.

نان سودا چیست؟

اما اولین چیز اول است! اصلاً نان سودا چیست؟ این نان سریع ایرلندی نام خود را از این واقعیت گرفته است که عامل مخمر آن جوش شیرین است نه مخمر. در ساده ترین شکل خود از چهار ماده تشکیل شده است: آرد، دوغ، جوش شیرین و نمک. دستور غذای من، همراه با بسیاری دیگر از دستور العمل های نان نوشابه آمریکایی، با اضافه کردن کره، شکر، تخم مرغ و مویز یا کشمش، آن را به سمتی شیرین تر و غنی تر می برد. دانه های زیره نیز یک افزودنی رایج هستند، اگرچه من آنها را در اینجا حذف کرده ام.

از نان نوشابه ایرلندی در کنار ضیافت روز سنت پاتریک از گوشت گاو ذرت و کلم (یا سوپ کلم من!) لذت ببرید، یا آن را به صورت گرم و با کمی کره و/یا مربا سرو کنید.


مواد لازم برای تهیه نان سودا ایرلندی


مواد لازم دستور تهیه نان سودا ایرلندی

برای تهیه این نان ایرلندی به چه چیزهایی نیاز دارید:

  • جوش شیرین، البته! نان را خمیر می کند.
  • آرد همه منظوره – برای جلوگیری از بسته شدن بیش از حد در پیمانه اندازه گیری، آن را با قاشق و صاف کنید. اگر ترجیح می دهید آرد خود را وزن کنید، به 438 گرم به علاوه بیشتر برای ورز دادن خمیر نیاز دارید.
  • اب دوغ – به نان رطوبت می افزاید، اما این تمام نیست! اسیدیته آن برای فعال کردن جوش شیرین بسیار مهم است و به بلند شدن نان کمک می کند.
  • یک تخم مرغ – برجستگی و غنای بیشتری می افزاید.
  • کره – به نان طعم کره ای لذیذی می دهد.
  • نیشکر و مویز خشک – به نان شیرینی می دهند. توت دستی ندارید؟ کشمش هم کار می کند!
  • و نمک دریا – برای اینکه همه طعم ها پاپ کنند!

دستور العمل کامل را با اندازه گیری های زیر پیدا کنید.


کره مکعبی را با دست در یک کاسه همزن به آرد تبدیل کنید


طرز تهیه نان سودا ایرلندی

همانطور که دستور پخت نان پیش می رود، این نان سودا ایرلندی نمی تواند ساده تر باشد! در اینجا نحوه ساخت آن آمده است:

ابتدا دوغ و تخم مرغ را با همزن بزنید. برای صرفه جویی در یک ظرف، دوست دارم آنها را در فنجان اندازه گیری مایع که برای اندازه گیری دوغ استفاده می کنم ترکیب کنم.

سپس آرد، شکر، جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید در یک کاسه بزرگ کاملاً هم بزنید تا به طور یکنواخت جوش شیرین با آرد مخلوط شود.

کره را به مکعب های کوچک برش دهید و به مخلوط آرد اضافه کنید. آن را در آرد بپوشانید، سپس با دستان خود آن را روی مواد خشک بزنید تا به اندازه یک نخود باشد. توت ها را مخلوط کنید.


مخلوط دوغ و تخم مرغ را در کاسه ای از مواد خشک بریزید


سپس، مخلوط دوغ را اضافه کنید. در مرکز مخلوط آرد یک چاه ایجاد کنید و دوغ و تخم مرغ را داخل آن بریزید. با کاردک یا قاشق چوبی هم بزنید تا مواد خیس و خشک با هم ترکیب شوند و به شکل خمیری پشمالو درآیند.


دست در حال ورز دادن خمیر نان سودا ایرلندی


خمیر را روی سطح کمی آرد پاشی شده منتقل کنید و ورز دهید تا به شکل توپ در بیاید. باید نرم باشد، اما خیلی چسبنده نباشد.

اگر خیلی چسبناک است، کمی آرد بیشتر بزنید. اگر خشک بود، کمی بیشتر دوغ ورز دهید.


توپ شکل دهنده دستی خمیر نان سودا ایرلندی


سپس، پخت! گلوله خمیر را به یک تابه کاغذ روغنی منتقل کنید (یک ماهیتابه چدنی هم کار می کند!) و با یک چاقوی تیز روی آن را با یک ضربدر به عمق 1/2 اینچ بزنید. این اجازه می دهد تا گرما به وسط نان دسترسی پیدا کند. نان را در فر 400 درجه فارنهایت قرار دهید و 45 تا 50 دقیقه تا زمانی که قهوه ای طلایی شود بپزید. اگر با ضربه زدن به قسمت پایین، صدای توخالی در بیاید، متوجه خواهید شد که نان آماده است.

اجازه دهید نان سودا به مدت 10 دقیقه روی سینی فر خنک شود و سپس آن را به توری سیمی منتقل کنید تا خنک شود. گرم یا در دمای اتاق سرو کنید. لذت ببرید!


با استفاده از چاقو، کره را روی تکه نان سودا ایرلندی در بشقاب سبز بمالید


نکات دستور غذا

  • مویز دوست دارد به صورت توده ای در بیاید. قبل از اینکه به مخلوط آرد اضافه کنید، مطمئن شوید که آنها را خرد کنید. اگر وقتی توت ها داخل خمیر می شوند، توده ها به هم چسبیده اند، در نان به هم می ریزند!
  • بالا را با ضربدر به ثمر برسانید. این نان نوشابه ایرلندی به نان نوشابه ایرلندی ظاهر خاص خود را می دهد و به نان کمک می کند تا از وسط پخته شود.
  • فویل دوست شماست. آیا نان نوشابه ایرلندی شما قبل از پختن وسط آن خیلی تیره می شود؟ روی نان را با یک ورق آلومینیوم چادر بزنید و به پخت ادامه دهید.
  • دوغ نداره؟ مشکلی نیست. اگرچه من این دستور غذا را زمانی که با دوغ درست می شود بیشتر دوست دارم، در صورت لزوم می توانید از جایگزین دوغ استفاده کنید. 1 قاشق غذاخوری به اضافه 1 قاشق چایخوری آب لیموی تازه را در کف یک فنجان اندازه گیری مایع فشار دهید. سپس فنجان را با شیر معمولی یا شیر بادام شیرین نشده تا خط 1 1/3 فنجان پر کنید. قبل از ادامه دستور، اجازه دهید 5 دقیقه بماند.
  • آن را فریز کنید. نان نوشابه ایرلندی سریع خشک می شود. در روز پخت مقداری تازه میل کنید و بقیه را برش بزنید و در فریزر بگذارید. برش های یخ زده به زیبایی برشته می شوند و با کمی کره یا مربا خوشمزه می شوند!


دستور پخت نان سودا ایرلندی


دستور العمل های نان مورد علاقه بیشتر

اگر عاشق این نان سودا ایرلندی هستید، یکی از این دستور العمل های نان خانگی آسان را امتحان کنید:

نان سودا ایرلندی

زمان آماده سازی: 15 دقیقه

زمان پخت: 45 دقیقه

زمان کل: 1 ساعت

خدمت 8

این دستور پخت نان ایرلندی سریع، آسان و خوشمزه است! برش ها را در کنار سوپ مورد علاقه خود یا با کره یا مربا سرو کنید. این نان در روزی که پخته می شود بهترین است. توصیه می کنم برای نگهداری طولانی تر آن را برش داده و فریز کنید. برش های یخ زده نان تست فوق العاده ای می سازند!

  • 1⅓ فنجان ها اب دوغ*
  • 1 تخم مرغ بزرگ
  • 3 ½ فنجان ها آرد همه منظوره، قاشق و تراز (438 گرم)، به علاوه بیشتر برای ورز دادن
  • 2 قاشق غذاخوری نیشکر
  • 1 قاشق چایخوری جوش شیرین
  • 1 قاشق چایخوری نمک دریا
  • 3 قاشق غذاخوری کره سرد بدون نمک، مکعب شده
  • 1 فنجان مویز خشک یا کشمش را کم مصرف کنید
  • فر را با دمای 400 درجه فارنهایت گرم کنید و یک ورقه پخت را با کاغذ روغنی بپوشانید.

  • در یک کاسه متوسط، دوغ و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید.

  • در یک کاسه بزرگ، آرد، شکر، جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید. کره مکعبی را اضافه کنید و هم بزنید تا بپوشد. با دستان خود کره را به مخلوط آرد بزنید تا به اندازه یک نخود باشد. توت ها را اضافه کنید و هم بزنید تا آرد آغشته شود.

  • وسط مواد خشک یک چاه درست کنید و مخلوط دوغ را داخل آن بریزید. با کاردک یا قاشق چوبی هم بزنید تا خمیر پشمالو شکل بگیرد.

  • خمیر را روی سطح کمی آردپاشی شده برگردانید و ورز دهید تا به شکل توپ درآید. خمیر باید نرم باشد اما خیلی چسبناک نباشد. اگر خیلی چسبناک بود با کمی آرد بیشتر ورز دهید. اگر احساس کردید خشک شد، کمی بیشتر دوغ اضافه کنید.

  • توپ خمیر را به ورقه پخت منتقل کنید و با یک چاقوی تیز روی آن را با یک ضربدر به عمق نیم اینچ بچسبانید. به مدت 45 تا 50 دقیقه یا تا زمانی که نان قهوه ای طلایی شود و وقتی به ته آن ضربه می زنید صدای توخالی در بیاید بپزید. اگر قبل از پختن خیلی زود سرخ شد، آن را با فویل چادر بزنید و به پخت ادامه دهید.

  • از فر خارج کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی سینی فر خنک شود و سپس به توری سیمی منتقل کنید تا خنک شود.

*اگر دوغ را در دسترس ندارید، می توانید آن را با ترکیب شیر یا شیر بادام و آبلیمو جایگزین کنید. 1 قاشق غذاخوری به اضافه 1 قاشق چایخوری آب لیموی تازه را در یک فنجان اندازه گیری مایع فشار دهید و شیر مورد نظر خود را تا خط 1 ⅓ فنجان بریزید. قبل از ادامه دستور، اجازه دهید 5 دقیقه بماند.