بالا بردن دوچرخه در آشپزخانه – شارون پالمر، متخصص تغذیه گیاهی


با تغییر چرخه غذا – دادن فرصتی دیگر به غذاهای تقریباً هدر رفته – می توانید تأثیر خود را بر روی سیاره کم کنید. بیاموزید که چگونه غذا را چرخش کنید و آن غذای از دست رفته را به فرصت های خوراکی، مغذی و خوشمزه تبدیل کنید.

هیچ کس قصد هدر دادن مواد غذایی را ندارد، با این حال 30 تا 40 درصد از عرضه مواد غذایی کشور ما به زباله تبدیل می شود و به طور غیر ضروری محل های دفن زباله را پر می کند و به انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند. همه ما می دانیم که گاهی اوقات حتی بهترین تلاش های ما همیشه به نتیجه نمی رسد. تلاش برای خرید مقدار مناسبی از محصولات تازه و سایر مواد فاسدشدنی که برای هفته استفاده خواهیم کرد، ذخیره کردن فریزر و انبار با اقلامی با زمان نگهداری طولانی‌تر، برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی، خرید با فهرست و کمپوست کردن دقیقاً همان چیزی است که باید باشیم. برای به حداقل رساندن ضایعات مواد غذایی، صرفه جویی در هزینه، کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کمک به سیستم غذایی پایدارتر. (وبلاگ من در مورد کاهش ضایعات مواد غذایی را اینجا ببینید). و اکنون راه دیگری برای ادامه کاهش میزان هدر رفت مواد غذایی وجود دارد – بالا بردن چرخه! غذایی دارید که فکر می کنید باید پرتاب شود؟ دوباره فکر کن! Upcycling آن ضایعات یا محصولات لنگی را که به زودی پرتاب می شود به چیزی کاملاً جدید برای خوردن تبدیل می کند. برخی از ما قبلاً در کودکی با این کار بزرگ شده‌ایم، و شاهد بوده‌ایم که پدربزرگ و مادربزرگ و والدینمان چیزی را تغییر می‌دهند که دیگر نمی‌خواستیم به تنهایی بخوریم، اما در پستو امشب یا سس ماکارونی فردا – خوشمزه! اکنون کسب‌وکارهای نوآورانه نیز وارد عمل شده‌اند و ضایعات غیرضروری مواد غذایی را به حداقل می‌رسانند و محصولات غذایی جدید و خوشمزه ایجاد می‌کنند و در عین حال برای یک سیستم غذایی پایدارتر کار می‌کنند.

این پودرها از غذاهای به روز شده درست می شوند.

Upcycling چگونه کار می کند

بالا بردن چرخه شامل دادن زندگی تازه به غذای تقریباً هدر رفته است. به جای فرستادن ضایعات غذا یا قطعه محصول به محل دفن زباله، جایی که گازهای گلخانه ای مانند متان را آزاد می کند، مورد استفاده مجدد قرار می گیرد و به طور مسئولانه به زنجیره تامین بازگردانده می شود. این نه تنها در مورد غذاهای فاسد شده صدق می کند، بلکه می توان آن را با مواد غذایی بسیار کوتاه، به اندازه کافی روشن یا شکل عجیب و غریب انجام داد، زیرا سوپرمارکت ها فقط می خواهند محصولاتی با ظاهر عالی برای فروش به مصرف کنندگان داشته باشند. بدون بالابردن چرخه، همه این مواد غذایی فاسد یا محصولات ناقص به یک میلیارد تن مواد غذایی کمک می کند که هر سال در محل های دفن زباله قرار می گیرند.

بستنی‌های میوه و سبزیجات راهی عالی برای چرخه‌سازی محصول هستند.

مزایای Upcycling

بالا بردن چرخه غذا نه تنها به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند، بلکه به نفع کشاورزانی است که می توانند بیشتر محصول خود را به فروشندگانی که دوچرخه را بالا می برند بفروشند. اکنون فروشندگان حتی فروشگاه‌های خلاقانه‌تر و محصولات جدیدتری دارند تا به اقلام جدیدی برای ارائه به مصرف‌کنندگان تبدیل شوند. به علاوه، مصرف‌کنندگان می‌خواهند به کاهش ضایعات مواد غذایی کمک کنند، که می‌توانند این کار را با خرید محصولات ارتقا یافته انجام دهند.

چرخه چرخشی به تغییر سیستم غذایی به سیستمی پایدارتر کمک می کند که انتشار گازهای گلخانه ای، جنگل زدایی و فشار بر محیط زیست را کاهش می دهد. افزایش چرخه غذا همچنین می تواند به تغییر طرز فکر برای انجام کارهای بیشتر با تولید کمتر کمک کند و از دور ریختن مواد مغذی جلوگیری کند.

برای درست کردن این نان موز سبوس دار، موزهای رسیده خود را بالا ببرید.

نمونه هایی از Upcycling

بسیاری از شرکت‌های نوآور در حال تولید مواد غذایی برای کاهش ردپای کربن هستند. یکی از نمونه‌های بسیار عالی برای بالا بردن چرخه یک شرکت مواد غذایی، Barnana است که چیپس پلانتا، نیش موز و شیرینی‌های شکننده را از چرخه مجدد موز ایجاد می‌کند. این شرکت نه تنها ضایعات مواد غذایی را کاهش می دهد، بلکه به کشاورزان کمک می کند تا بیشتر محصول خود را بفروشند و از کشاورزی احیا کننده حمایت کنند.

این زردآلوهای خشک دوباره چرخه می شوند.

نمونه دیگری از دوچرخه سواری توسط گروهی از دانشجویان در آزمایشگاه مواد غذایی دانشگاه درکسل انجام شد، زمانی که آنها موز، سیب و سیب زمینی دور ریخته شده را از یک سوپرمارکت به بستنی، اسموتی و چیپس تبدیل کردند. این گروه جوان از دانشجویان در تلاشند تا ایده های آزمایشگاه مواد غذایی خود را به بازار بیاورند تا همچنان از هدر رفتن این اقلام جلوگیری کنند و محصولات جدید و خوش طعمی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

از زباله های شیر جو دوسر برای تهیه آرد استفاده کنید.

آخرین نمونه از چرخه گردانی انجام شده از Azuri Health در کنیا و GIZ، یک آژانس توسعه آلمانی است که انبه های رسیده را به تکه های انبه خشک تبدیل کرده تا در بازار جهانی به فروش برسد.

همه این ایده‌ها پتانسیل بالا بردن چرخه را در سیستم غذایی نشان می‌دهند و ممکن است به طور بالقوه طرز فکر ما را در مورد مواد غذایی هدر رفته در آینده تغییر دهند. می‌توانید به دنبال شرکت‌هایی بگردید که دوچرخه‌سواری را انجام می‌دهند تا با دلارهای غذایی خود از آنها حمایت کنید.

این چیپس ها با باقی مانده تفاله سبزیجات درست می شوند.

چگونه در خانه دوچرخه سواری کنیم

خوشبختانه، لازم نیست جزئی از یک شرکت یا موسسه باشید تا بتوانید دوچرخه‌سواری را در خانه خود شروع کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید در خانه‌تان چرخش کنید، استفاده از موز بیش از حد رسیده برای تهیه نان موز، خامه خوب یا اسموتی است. یکی دیگر از راه‌های استفاده مجدد از غذا قبل از فاسد شدن، خشک کردن یا کم‌آبی کردن آن برای ماندگاری بیشتر است، مانند خشک کردن سیب برای تهیه چیپس سیب. همچنین، می توانید ضایعات سبزیجات مانند برگ های کلم بروکلی و هویج و پوست سیب زمینی را به یک آبگوشت سبزیجات خوشمزه تبدیل کنید که می توان از آن برای تهیه سوپ، خورش و فلفل استفاده کرد. اگر می‌خواهید فرزندانتان را با دوچرخه‌سواری درگیر کنید، به آن‌ها اجازه دهید با محصولاتی که قرار است به جنوب بروند، بستنی‌های میوه و سبزیجات درست کنند. نه تنها بچه‌ها این غذای خوشمزه را دوست خواهند داشت، بلکه ذهن خود را در مورد امکان ارتقای چرخه غذا باز می‌کنند.

سعی کنید از موز رسیده در کرم نایس استفاده کنید، مانند این دستور.

چه به تنهایی دوچرخه سواری کنید و چه از برندهایی حمایت می کنید که از بالابردن دوچرخه استفاده می کنند، حمایت از تغییر سیستم غذایی به این نوع روش ها نه تنها به حفظ مواد غذایی از هدر رفتن کمک می کند، بلکه یک سیستم غذایی پایدار ایجاد می کند که نسل فعلی و آینده می توانند از آن لذت ببرند.

نوشته شده توسط میشل ناراگون، کارآموز رژیم غذایی با شارون پالمر، MSFS، RDN

منابع

Fehling، A. (2016). 5 روش جالب که ضایعات مواد غذایی در حال بالا رفتن هستند. جغرافیای ملی. https://www.nationalgeographic.com/culture/article/5-cool-ways-food-waste-is-getting-upcycled

NA (2021). در باره. بارنانا. https://barnana.com/pages/sustainability

NA (2021). غذای Upcycled چیست؟ انجمن مواد غذایی Upcycled. https://www.upcycledfood.org/what-is-upcycled-food

NA (2021). چه خبر از غذای بالابرنده؟ Brandpoint Hub. https://hub.brandpoint.com/content/preview/1037902