سلامت واژن: چرا وقت آن رسیده که به سلامتی خود توجه کنید؟


یک سال جدید را فراموش کنید، شما جدید. بیایید رویکردی هوشمندانه تر، نه سخت تر، برای سلامتی را هدف قرار دهیم. پیش از این، پایه های یک بررسی سلامت واژن را خواهید یافت – از جمله نشانه هایی که کارها به خوبی پیش می رود… و نشانه هایی که محیط واژن شما از بین رفته است. به‌علاوه: نکات یک متخصص زنان و زایمان برای ارتقای سلامت واژن و سلامت جنسی و اینکه چند وقت یک‌بار باید به MD خود مراجعه کنید.

همانطور که به نوسان سال 2024 نزدیک می شویم، احتمالاً به راه هایی برای بهبود سلامت، شادی و رفاه خود فکر می کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، آیا می‌توانیم پیشنهاد کنیم که به کارهای روزمره خانه‌داری متمایل شوید تا قبل از پیشبرد به اهداف و تصمیم‌های بلندتر، پایه‌های خود را پوشش دهید؟ به عنوان مثال، اگر برای رسیدگی به برخی از نشانه‌های عدم تعادل واژن عصبی بوده‌اید یا در غیر این صورت برخی از قرار ملاقات‌های معمول را از دست داده‌اید، این را نشانه‌ای در نظر بگیرید تا از همه چیز مطلع شوید.

مطالعه را ادامه دهید تا نکات بهداشتی واژن را کشف کنید – به این معنی که چه چیزی طبیعی است و چه چیزی می تواند باعث نگرانی شود – همانطور که توسط سینتیا آبراهام، MD، FACOG، یک OB-GYN دارای گواهی هیئت مدیره با بیمارستان Mount Sinai در شهر نیویورک راهنمایی شده است.

یک محیط سالم واژن چگونه است؟

قبل از بررسی شاخص‌های کلیدی که نشان می‌دهند سلامت واژن شما می‌تواند از بهبود استفاده کند، ابتدا نحوه تشخیص سلامت و متعادل بودن واژن را توضیح می‌دهیم. دکتر آبراهام می گوید: “بافت واژن صورتی و روغن کاری شده و ترشحات غیرطبیعی واژن، نشانه های کلیدی یک محیط سالم واژن هستند.”

به عنوان یادآوری، ترشحات واژن کاملا طبیعی و قابل انتظار است. طبق خدمات بهداشت ملی (NHS) بریتانیا، مایع واژن این اندام جنسی را تمیز و مرطوب نگه می دارد و در عین حال از عفونت محافظت می کند. همچنین به تعادل میکروبیوم واژن کمک می کند. همانطور که گفته شد، رنگ، قوام و بوی ترشحات واژن باید در استانداردهای خاصی باشد تا سالم و خوب باشد:

  • رنگ: شفاف یا سفید شیری
  • قوام: نازک و لغزنده تا غلیظ
  • بو: ضعیف (نه گند یا ماهی)

نشانگرهای بالا از یک زن به زن دیگر متفاوت است – و همچنین بر اساس عوامل شخصی مانند سن، وضعیت قاعدگی و نقطه در چرخه شما، و سلامت کلی هورمونی.

نشانه هایی که سلامت واژن شما ممکن است خاموش باشد

تشخیص علائم محیطی نه چندان سالم واژن بسیار آسان است. دکتر آبراهام موارد زیر را به عنوان علائم اصلی عدم تعادل واژن ذکر می کند:

  • عفونت های مکرر، از جمله عفونت های قارچی و واژینوز باکتریایی
  • ترشح غیر طبیعی (یعنی اگر بد بو و/یا شفاف یا سفید نباشد)
  • خارش

او ادامه می دهد: «مواردی که در آن علائم پس از داروهای ضد قارچ و استروئیدهای بدون نسخه بهبود نمی یابند، نیاز به توجه پزشکی دارند. اگر طی 72 ساعت پس از شروع درمان بدون نسخه، علائم برطرف نشد، مراجعه به متخصص زنان مهم است. در برخی موارد، ادامه علائم ممکن است نشان دهنده وجود یک عفونت مقاربتی (STI) یا بیماری زمینه ای دیگر باشد.

عدم وجود رطوبت واژن همچنین ممکن است نشان دهنده این باشد که محیط واژن شما در اوج شکل نیست و/یا با عدم تعادل هورمونی روبرو هستید. خشکی واژن ممکن است با مراحل و رویدادهای اصلی زندگی مرتبط باشد – که شاید در میان آنها یائسگی شناخته شده باشد – به دلیل کاهش استروژن. دکتر آبراهام قبلاً به HUM گفت: «استروژن هورمونی است که توسط تخمدان‌ها ترشح می‌شود و به حفظ روان‌کاری، کشش و ضخامت واژن کمک می‌کند. سطوح پایین استروژن همچنین می تواند پس از زایمان و با شیردهی رخ دهد.

علاوه بر این، خشکی، نازک شدن و التهاب واژن نیز ممکن است منعکس کننده عدم تعادل در میکروبیوم واژن باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2014 در مجله یائسگی نشان داد که فراوانی کمی از برخی لاکتوباسیلوس سویه های باکتری با آتروفی ولوواژینال (یک بیماری شایع که در آن پوشش واژن خشک و نازک می شود و منجر به درد و ناراحتی می شود) همراه بود.

چند نشانه و رویداد دیگر نیز ممکن است به شما نشان دهد که وقت آن رسیده است که به متخصص زنان خود مراجعه کنید، مانند:

  • وجود هرگونه برآمدگی، زخم، تغییر رنگ و ناهنجاری های مشابه
  • تغییرات عمده در چرخه قاعدگی و/یا خونریزی نامنظم
  • درد در حین فعالیت جنسی
سلامت واژن سلامت واژن

برای زنان بسیار رایج است که از صحبت کردن در مورد سلامت واژن و همچنین بررسی مسائل به تنهایی خودداری کنند – به خصوص اگر مشکلی (و در نتیجه خجالت یا ترس) ایجاد شود. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و نیازی به خودگویی منفی ندارید یا در مارپیچ شرم فرو می روید. به هر حال، هیچکدام به شما کمک نمی‌کنند تا سلامت واژن خود را – به جز سلامت روان – به مسیر درست برگردانید.

همانطور که در مورد هر موضوع بهداشتی وجود دارد، بسیار مهم است که فعال باشید و اقدامات احتیاطی لازم را زودتر انجام دهید. در اینجا 8 مورد از بهترین پیشنهادات دکتر آبراهام برای حمایت از سلامت واژن و جنسی به صورت روتین آورده شده است:

  1. برای تنفس و راحتی، لباس زیر نخی گشاد بپوشید
  2. هنگام حمام کردن از آب و صابون استفاده کنید و هرگز از صابون داخل واژن خود استفاده نکنید
  3. از دوش زدن خودداری کنید، زیرا می تواند میکروبیوم واژن شما را خراب کند و حتی با افزایش خطر پیامدهای نامطلوب سلامت زنان همراه است.
  4. از پروبیوتیک ها (مانند مهمانی خصوصی HUM) برای حمایت از تعادل باکتریایی سالم و بهبود دفاع ایمنی استفاده کنید.
  5. رابطه جنسی ایمن را انجام دهید، یعنی با استفاده از کاندوم از ورود ارگانیسم های جدید به واژن جلوگیری کنید
  6. بعد از رابطه جنسی ادرار کنید
  7. بعد از هر بار استفاده، اسباب بازی های جنسی را کاملا تمیز کنید
  8. در صورت نیاز با پزشک متخصص زنان مشورت کنید و به صورت روتین

در مورد آخرین نکته، دکتر آبراهام به ما یادآوری می‌کند که فقط زمانی که چیزی در آن پایین به نظر می‌رسد باید فراتر از قرار ملاقات با زنان بروید. او می گوید: «بسیار مهم است که بیماران سالانه به متخصص زنان مراجعه کنند. با این حال، آزمایش PAP اسمیر نیازی به انجام سالیانه ندارد. در غیاب سلول‌های غیرطبیعی و HPV پرخطر، این فاصله را می‌توان به هر 3 تا 5 سال افزایش داد. او می افزاید که تا زمانی که شما به سن 65 سالگی رسیدید، PAP را می توان قطع کرد، تا زمانی که در 10 سال گذشته PAP طبیعی داشته باشید و در 25 سال گذشته سابقه دیسپلازی شدید دهانه رحم نداشته باشید.



Source link