آیا مکمل های لوتئین می توانند برای عملکرد مغز ما مفید باشند؟


آووکادو، سبزیجات و مکمل های لوتئین و زآگزانتین برای بهبود عملکرد شناختی مورد آزمایش قرار می گیرند.

سبزیجات دارای برگ سبز تیره سرشار از آنتی اکسیدانی مغز به نام لوتئین هستند، بنابراین افزایش مصرف سبزیجات ما “می تواند یک استراتژی مهم بهداشت عمومی برای کاهش خطر اختلال بینایی یا شناختی باشد.” لوتئین رنگدانه غذایی غالب در شبکیه چشم و همچنین مغز است. بنابراین، “تعجب آور نیست که تراکم رنگدانه ماکولا” – غلظت لوتئین در مرکز چشم که ماکولا نامیده می شود – “به طور قابل توجهی با سطح آنها در بافت مغز منطبق مرتبط است.” این ممکن است ارتباط بین عملکرد شناختی و اینکه چه مقدار از این مواد مغذی از سبزی ها را می توانید در پشت چشم مشاهده کنید، توضیح دهد. فرض بر این است که محافظت عصبی به لطف لوتئین است که یک آنتی اکسیدان قوی است، اما دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد.

این رابطه بین لوتئین و زآگزانتین [another greens nutrient] و سلامت بصری و شناختی در طول عمر قانع کننده است.» با این حال، این بیانیه بر اساس مطالعات مشاهده‌ای بود، که در آن مشاهده می‌کنید که سطوح بالاتر لوتئین و عملکرد مغز به نظر می‌رسد با هم همراه هستند.

با این حال، تا زمانی که آن را آزمایش نکنید، نمی دانید که آیا واقعاً علت و معلولی است یا خیر. همانطور که در ویدیوی خود بحث می کنم موارد مورد علاقه جمعه: آیا مکمل های لوتئین به عملکرد مغز کمک می کنند؟، “آیا می تواند L [lutein] و Z [zeaxanthin] به عنوان بخشی از مداخله سبک زندگی برای بهبود اعصاب مرکزی تکمیل شود [brain] عملکرد کند و احتمال پیشرفت را در مراحل مختلف زوال عقل کاهش دهد؟ دلیلی وجود دارد که همه در مورد این امکان هیجان زده هستند. داده‌های امیدوارکننده از مطالعات سلامت چشم بسیاری از چشم‌پزشکان را متقاعد کرده است که شروع به توصیه به افراد برای افزایش مصرف لوتئین و زآگزانتین برای پیشگیری و درمان دژنراسیون ماکولا، یکی از دلایل اصلی کاهش بینایی مرتبط با افزایش سن، کنند. با این حال لازم نیست قرص بخورید. افزودن 60 گرم اسفناج در روز به مدت یک ماه می تواند رنگدانه ماکولا را در بیشتر افراد به میزان قابل توجهی تقویت کند. این فقط حدود یک پنجم از یک بسته ده اونسی اسفناج منجمد است.

سبزی ها فقط برای درمان چشم های بیمار خوب نیستند. یک مطالعه تصادفی و کنترل‌شده با دارونما نشان داد که مواد غذایی سبز می‌توانند سرعت پردازش بصری را در افراد جوان سالم بهبود بخشند – مانند زمانی که می‌خواهید به یک توپ سریع ضربه بزنید و بدن شما باید حتی قبل از اینکه آگاهانه ثبت کند که توپ در حال آمدن است، واکنش نشان می‌دهد. نسبت به شما. البته مزایای دنیای واقعی خارج از لیگ اصلی نیز وجود دارد، مانند بهبود عملکرد بصری در حین رانندگی.

در مورد شناخت چطور؟ یک کارآزمایی تصادفی شده، دوسوکور و کنترل شده با دارونما، به بزرگسالان با میانگین سنی 73 سال معادل نصف فنجان کلم پیچ پخته شده یا یک فنجان کامل اسفناج پخته شده در روز داد و بهبودهای قابل توجهی را در عملکرد شناختی در مقایسه با افراد تصادفی دریافت کرد. دارونما

حتی ممکن است در بزرگسالان جوان با میانگین سنی حدود 21 سال کار کند. در یک مطالعه، مکمل روزانه با همان مقدار لوتئین و زآگزانتین نه تنها رنگدانه ماکولا را افزایش داد، بلکه منجر به بهبود قابل توجهی در عملکرد مغز، از جمله حافظه فضایی، توانایی استدلال، و توجه پیچیده

آیا محققان تا به حال سعی کرده اند غذاهای کامل را آزمایش کنند؟ سخت است که آمریکایی‌ها را هر روز سبزی بخورند، اما سخت نیست که آن‌ها را به خوردن سبزه برسانیم گواکامول. یک کارآزمایی تصادفی شده و کنترل شده شش ماهه اثرات مصرف آووکادو را بر روی شناخت آزمایش کرد. کنترل چی بود؟ شرکت‌کنندگان در مطالعه روزانه یک آووکادو، سیب‌زمینی یا فنجان نخود می‌خوردند و آنهایی که در گروه آووکادو بودند، بهبود قابل توجهی در عملکرد شناختی داشتند. اما، با ناراحتی هیئت آووکادو هاس، آزمودنی‌های گروه سیب‌زمینی و نخود نیز همین کار را کردند. مشکل داشتن دارونماهای سالم همین است! شاید آنها باید از کاهوی یخبندان به عنوان کنترل استفاده می کردند.

در مورد تأثیر بر شناخت کسانی که واقعاً به آن نیاز دارند، مانند بیماران مبتلا به آلزایمر، چه می‌گوییم؟ محققان دریافتند که بینایی آنها بهتر شده است، بنابراین خوب است، اما عملکرد شناختی آنها تغییر قابل توجهی نداشته است. اکنون، این امکان وجود دارد که خوردن غذاهای کامل، مانند سبزی‌های برگ‌دار تیره، بهتر از رنگدانه‌های موجود در قرص باشد.

بله، “به نظر می رسد اکسیداسیون و التهاب برای هر دو بیماری کلیدی هستند [Alzheimer’s and macular degeneration]و به نظر نمی‌رسد که هیچ کدام به‌ویژه برای درمان‌های در مراحل پایانی قابل قبول نیستند.» به همین دلیل پیشگیری حیاتی است. کاهش اکسیداسیون و التهاب در مراحل اولیه ممکن است امیدوار کننده ترین رویکرد ما باشد.