آب هیدروژنی: چیست و آیا این همه هیپ است؟


آب هیدروژنی در سال‌های اخیر با تعداد زیادی از مزایای ادعایی و یک تن هیاهو وارد صحنه شده است. وقتی هیدروژن در نوشیدنی ها مصرف می شود، نویدبخش است و ممکن است به طرق مختلف از سلامتی حمایت کند.

همچنین از مصرف کنندگان خود می خواهد که دو برابر هزینه یک بطری آب را مصرف کنند.

اما آیا مصرف هیدروژن حتی برای سلامتی شما مفید است؟ آیا این خطرناک است؟ برای پاسخ به ادامه مطلب بروید

آب هیدروژنی چیست؟

آب هیدروژن، آبی با تقویت گاز هیدروژن است.

آب هیدروژنی را مانند آب گازدار (آب تزریق شده با دی اکسید کربن) در نظر بگیرید. هر دو عنصر تزریق شده بدون بو، بی مزه و برای مصرف با مهر تایید FDA بی خطر هستند.

با این حال، در حال حاضر هیچ استانداردی وجود ندارد که نشان دهد شرکت‌های هیدروژنی ممکن است به نوشیدنی‌های هیدروژنی گران قیمت خود اضافه کنند. و علم کافی برای تایید اینکه آیا این همه مصرف هیدروژن در دراز مدت خوب است یا خیر وجود ندارد.

باربی تاکر، RD، LD، M.Ed می‌گوید: «با همه چیزهای جدید و بهبود یافته، توصیه می‌کنم قبل از سرمایه‌گذاری بر روی هر چیزی، از ماشین‌ها و تلفن‌های همراه گرفته تا مکمل‌های غذایی، در حالی که وقت خود را صرف مطالعه تحقیقات می‌کنید، منتظر مرحله تبلیغات باشید.

مزایای بالقوه آب هیدروژنی چیست؟

مردی که لیوان آب می ریزد |  آب هیدروژن

هیاهویی که در مورد آب هیدروژنی وجود دارد، برخی از علم ها را پشتیبانی می کند. در اینجا مزایای ادعا شده این تونیک مد روز آورده شده است.

1. ممکن است به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند

پاسخ ایمنی، استرس ذهنی و پیری تنها برخی از راه‌هایی هستند که بدن ما با تولید مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد که می‌تواند به بافت انسان آسیب برساند و به مجموعه‌ای از نگرانی‌های سلامتی کمک کند، به استرس واکنش نشان می‌دهد.

مزایای اصلی آب هیدروژنی از پتانسیل آن برای مبارزه با این استرس اکسیداتیو ناشی می شود.

قرار گرفتن در معرض آلاینده های محیطی، فلزات سنگین، دود سیگار، الکل و تشعشع تنها تعدادی از منابع خارجی هستند که باعث تولید رادیکال های آزاد می شوند.

2. ممکن است عملکرد هوازی در ورزشکاران مفید باشد

یک مطالعه دوسوکور و کنترل شده با دارونما در سال 2019 نشان داد که در حالی که مصرف منظم آب هیدروژنی حداکثر عملکرد ورزشی را در بزرگسالان جوان و سالم بهبود نمی‌بخشد، شرکت‌کنندگان قبل از رسیدن به حداکثر بازده انرژی، کاهش ضربان قلب را تجربه کردند.

این تحقیق یک پیشرفت امیدوارکننده برای ورزشکارانی است که به دنبال بهبود عملکرد تنفسی هستند (مانند دوچرخه سواران، شناگران یا دوندگان).

3. ممکن است از سطوح طبیعی کلسترول حمایت کند

یک مطالعه اضافی بر روی افراد مبتلا به سندرم متابولیک که تقریباً یک لیتر آب غنی از هیدروژن در روز مصرف می کردند، کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL (“بد”) و افزایش متناظر در کلسترول HDL (“خوب”) همراه با کاهش در سطوح خاص مشاهده کرد. نشانگرهای التهابی

از آنجایی که این مطالعه تنها 20 شرکت کننده را شامل می شد، تحقیقات بیشتر با جمعیت نمونه بزرگتر به اعتبار این یافته ها کمک می کند. در حالی که ما برخی از واکنش های خاص هیدروژن مولکولی را در بدن می دانیم، در مورد علت وقوع این واکنش ها اطلاعات کمی وجود دارد.

آیا آب هیدروژنی موثر است؟

تحقیقات در مورد درمان های هیدروژن مقدماتی است و در درجه اول توسط چند مطالعه تشویق کننده در موش ها پشتیبانی می شود. در حالی که نتایج این مطالعات امیدوارکننده است، اما کاملاً درک نشده است.

در همین حال، معدود مطالعاتی که روی انسان‌ها انجام شده است کوچک هستند – اغلب با کمتر از 30 شرکت‌کننده – و هر یک از نتایج متفاوت است (این نشان می‌دهد که ما به اطلاعات بیشتری در مورد این مد آب هیدروژنی نیاز داریم).

ما به احتمال زیاد هرگز به همه پاسخ ها نخواهیم رسید، و حتی زمانی که دریافت کنیم، بعداً متوجه می شویم که اشتباه کرده ایم (یعنی آزبست مزوتلیوما و سرطان مثانه Actos).

تاکر می‌گوید: «بنابراین فرد باید تبلیغات و حقایق علمی موجود را مرور کند و سپس بهترین تصمیم را در هر زمان برای خود بگیرد.

آیا باید آب هیدروژنی بخرید؟

زن خرید کارتن آب |  آب هیدروژن

در سال 2014، وزارت کشاورزی ایالات متحده اعلام کرد که هیدروژن به طور کلی برای مصرف به عنوان یک عنصر در آب آشامیدنی، نوشیدنی‌های طعم‌دار و نوشابه‌های سودا در سطوحی تا 2.14 درصد حجمی به عنوان ایمن (GRAS) شناخته می‌شود.

هنگامی که آب تزریق شده با هیدروژن را در فروشگاه مواد غذایی خریداری می کنید، مارک های بسته بندی شده در قوطی ها یا بسته ها و کیسه های هیدروژنی با روکش آلومینیومی را انتخاب کنید، زیرا هیدروژن تمایل دارد از طریق شیشه و پلاستیک نشت کند.

«البته، برای بهره‌مندی از مزایای آب، نیازی به صرف این مقدار پول نیست. درعوض، می‌توانید به طور منظم آب بیشتری بنوشید و میوه‌ها و سبزیجات خود را بخورید (البته بدون آفت‌کش‌ها) زیرا این قدرت آنتی‌اکسیدانی زیادی دارد و بسیار ارزان‌تر است.

همچنین نظارت نظارتی کمی در بازار مصرف وجود دارد و هیچ سطح استانداردی از هیدروژناسیون وجود ندارد. تقریباً غیرممکن است که مطمئن شوید دقیقاً چه مقدار هیدروژن مصرف می کنید.

با دستگاه‌های هیدروژن خانگی، سطوح تزریق مبهم است، بنابراین قرص‌های هیدروژن بیشترین کنترل را بر میزان هیدروژن دریافتی در هر نوشیدنی ارائه می‌کنند.

به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است از دستورالعمل های FDA پیروی کنید و مصرف نوشیدنی های هیدروژنه را محدود کنید.

در حالی که شناخته شده نیست که آب هیدروژن باعث آسیب می شود و نسبتاً ایمن در نظر گرفته می شود، هنوز مشخص نیست که چه مقدار هیدروژن باید برای به دست آوردن هر گونه سود و همچنین مقداری که می تواند خطرات بالقوه را ایجاد کند، مصرف شود.