دستور تهیه کینوا | طرز تهیه کینوا کرکی کامل


این پست ممکن است حاوی پیوندهای وابسته باشد. خط مشی افشای من را بخوانید.

یک دستور العمل ساده برای تهیه کینوآ عالی و کرکی برای افزودن به سالاد، سیب زمینی سرخ شده، کاسه، و حتی غذاهای صبحانه و موارد دیگر.

یک دستور العمل ساده برای تهیه کینوآ عالی و کرکی برای افزودن به سالاد، کاسه و موارد دیگر.

نحوه طبخ کینوا

اگر تا به حال پختن کینوا را امتحان کرده اید و خیس می شود و پف نمی کند، این دستور غذا برای شما مناسب است! این غلات باستانی افزودنی فوق العاده به مجموعه آشپزخانه شماست. این فقط یک ماده غذایی سالم برای وگان ها و رژیم های غذایی بدون گلوتن نیست. این یک غله خوشمزه و همه کاره است که می تواند به عنوان پایه در سالاد، کاسه، سرخ کردنی، و حتی غذاهای صبحانه استفاده شود. برخی از من سالاد کینوا مورد علاقه سالاد کینوا مدیترانه ای و سالاد کینوا آووکادو است. اگر یک گلدان فوری دارید، ممکن است این کینوا قابلمه فوری را نیز دوست داشته باشید.

طرز تهیه کینوا کامل

کینوا چیست؟

کینوا (KEEN-wah) یک دانه باستانی پروتئینی از آمریکای جنوبی است که شبیه به بافت برنج قهوه‌ای است که با طعم مغزی پخته می‌شود. این غلات باستانی که به دلیل تطبیق پذیری، مملو از پروتئین و بدون گلوتن، محبوبیت زیادی در دهه گذشته پیدا کرده است. حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری، لیزین، فسفر، مس، آهن و منیزیم است و به راحتی درست می شود. این واقعا یک غله نیست، در واقع از بستگان اسفناج است.

کینوا انواع مختلفی دارد، از جمله سفید، قرمز و سیاه. اما صرف نظر از نوع انتخابی، روش پخت یکسان باقی می ماند. در اینجا چیزی است که شما نیاز دارید:

عناصر:

  • 1 فنجان کینوا خشک
  • 1 3/4 فنجان آب یا آبگوشت
  • نمک به مزه (اختیاری)

طرز تهیه کینوا

  1. آبکشی کامل: با شستشوی کامل دانه ها زیر آب سرد شروع کنید. این مرحله برای از بین بردن پوشش طبیعی، به نام ساپونین، که در صورت شسته نشدن می تواند طعم تلخ یا صابونی ایجاد کند، بسیار مهم است. یک صافی مش ریز برای این فرآیند معجزه می کند.
  2. آن را برشته کنید (اختیاری): برشته کردن ضروری نیست، اما طعم دلپذیر و آجیلی به آن اضافه می‌کند که می‌تواند غذاهای شما را بالا ببرد. فقط کمی روغن زیتون یا کره را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید، کینوآ آبکش شده را اضافه کنید و با هم زدن حدود 1 تا 2 دقیقه بپزید. وقتی آماده شد شروع به بوی معطر می کند.
  3. جوشاندن: کینوا و آب و نمک را برای طعم دادن (یا آبگوشت اگر طعم عمیق تر را ترجیح می دهید) در یک قابلمه متوسط ​​ترکیب کنید. مخلوط را روی حرارت متوسط ​​رو به بالا به جوش بیاورید.
  4. دم کردن: پس از جوش آمدن، حرارت را کم کنید و درب آن را ببندید و اجازه دهید حدود 20 دقیقه یا تا زمانی که تمام مایع جذب شود، بجوشد.
  5. دوره استراحت: وقتی تمام مایع جذب شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید حدود 5 تا 10 دقیقه با درپوش بماند. این مرحله ممکن است غیر ضروری به نظر برسد، اما یک مرحله ضروری است که به آن اجازه می دهد بخار شود و حتی نرم تر شود.
  6. کرک: پس از استراحت، درب آن را باز کرده و با چنگال به آرامی پف کنید تا دانه ها جدا شوند.
  7. بگذارید خنک شود: بگذارید خنک شود و به دستور پخت کینوآ مورد علاقه خود اضافه کنید.

راه های استفاده

  • از آن برای دانه بندی کاسه هایی با سبزیجات، سیب زمینی شیرین، لوبیا استفاده کنید
  • آن را با دارچین، عسل و میوه های تازه جایگزین دانه های غلات در کاسه های صبحانه کنید
  • آن را به سالاد با خیار، گوجه فرنگی، آب لیمو و پنیر فتا اضافه کنید
  • به سوپ ها اضافه کنید

چگونه تلخی کینوا را از بین ببریم؟

برای بهتر شدن طعم آن، آن را به خوبی با آب بشویید تا پوشش طبیعی آن به نام ساپونین از بین برود که می تواند طعم آن را تلخ یا صابونی کند. برخی از مارک ها از قبل شستشو داده می شوند. با این حال، شستن دوباره دانه ها ضرری ندارد.

چه چیزی سالم تر است، کینوا یا برنج؟

کینوا چندین مزیت نسبت به برنج دارد:

  • پروتئین کامل: این حاوی تمام نه اسید آمینه ضروری است که آن را به یک پروتئین کامل تبدیل می کند.
  • فیبر بیشتر: تقریباً دو برابر بیشتر غلات فیبر دارد و به هضم غذا کمک می کند.
  • سرشار از مواد مغذی: سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین B، E و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به مبارزه با پیری و بیماری‌های متعدد کمک کند. همچنین سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، فسفر و روی است.
  • شاخص گلیسمی پایین: این باعث افزایش آهسته تر در سطح قند خون می شود که برای مبتلایان به دیابت مفید است.
  • آنتی اکسیدان بالا: آنتی اکسیدان های بیشتری دارد و به سلامت کلی کمک می کند.
  • بدون گلوتن: مانند برنج، برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا کسانی که از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنند عالی است.

نسبت آب به کینوا چقدر است؟

نسبت آب ایده آل برای پختن کینوا کاملاً کرکی ضروری است. به طور کلی، دستورالعمل های روی جعبه توصیه می کند که آب بیشتری از آنچه لازم است اضافه کنید. نسبت ایده آل 1 3/4 فنجان مایع به 1 فنجان کینوا است.

چرا کینوا من خیس است و کرکی نیست؟

اگر کینوا شما نرم و نامطلوب است، ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد مایع باشد. من سال هاست که این کار را می کنم و همیشه آب کمتری نسبت به دستورالعمل بسته مصرف می کنم. نسبت ایده آل 1 3/4 فنجان مایع به 1 فنجان کینوا است. حدود 20 دقیقه آن را در بسته بپزید تا تمام مایع آن جذب شود سپس 5 دقیقه استراحت دهید و با چنگال پف کنید.

چه نوع کینوا بهترین است؟

انواع مختلفی از کینوا در فروشگاه مواد غذایی موجود است. سه رنگ، مشکی و قرمز کینوا رنگ های مورد علاقه من برای افزودن به سالاد و کاسه های کینوا هستند، زیرا بافت آن سفت تر است و حالت لقمه ای بیشتری دارد. رنگ سفید بیشتر به آن بافت برنج می‌دهد که برای استفاده به جای برنج مانند این کینوآ انچیلادا، برنج سرخ شده کینوآ و کینوا لیموترش مناسب است.

این سالاد لوبیا سیاه جنوب غربی سالم، کینوا و انبه خوشمزه است، راهی عالی برای وارد کردن سبزیجات و غذاهای گیاهی بیشتر به رژیم غذایی شما.کینوآ و اسفناج با یک تخم مرغ آب پز روی آن.سالاد کینوا آووکادو

بهترین دستور العمل های کینوا

آمادگی: 0 دقایق

پختن: 20 دقایق

جمع: 20 دقایق

بازده: 4 سروینگ ها

اندازه خدمت: 1 فنجان (پخته شده)

  • کینوا را بشویید: کینوا را در یک صافی مشبک بریزید و کاملاً با آب خنک بشویید. در حین آبکشی، کینوا را با دستان خود بمالید. این مرحله حذف پوشش طبیعی کینوا به نام ساپونین است که می تواند طعم آن را تلخ یا صابونی کند.

  • کینوا را برشته کنید (اختیاری): می توانید قبل از پختن کینوا را در ماهیتابه برشته کنید تا عطر و طعم بهتری پیدا کند. کمی روغن زیتون یا کره را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید، سپس کینوا آبکش شده را اضافه کنید. حدود 1-2 دقیقه با هم زدن بپزید تا بوی معطر بگیرد.

  • کینوا را بپزید: در یک قابلمه متوسط، کینوآ، آب و نمک (یا آب گوشت) را با هم مخلوط کنید. مخلوط را روی حرارت متوسط ​​رو به بالا به جوش بیاورید. پس از جوش آمدن، حرارت را کم کنید، درب آن را ببندید. بگذارید 20 دقیقه یا تا زمانی که تمام آب آن جذب شود، بجوشد. برای جلوگیری از سوختن آن را هر از گاهی چک کنید و در صورت نیاز آب بیشتری اضافه کنید.

  • بگذارید استراحت کند: وقتی کینوا تمام آب را به خود جذب کرد و پخت، قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید حدود 5 تا 10 دقیقه با درب بماند. این مرحله به کینوآ اجازه می دهد تا بخار شود و آن را نرم تر می کند.

  • آن را با چنگال پف کنید: بعد از استراحت، کینوا را باز کرده و با چنگال به آرامی پف کنید تا دانه ها جدا شوند.

مرحله آخر:

لطفا یک امتیاز و نظر بگذارید و به ما اطلاع دهید که چگونه این دستور را دوست دارید! این به کسب و کار ما کمک می کند تا پیشرفت کند و به ارائه دستور العمل های رایگان و با کیفیت بالا برای شما ادامه دهد.

می توانید آن را تا 4 روز در یخچال نگهداری کنید. این دستور 4 فنجان به دست می دهد.

خدمت: 1 فنجان (پخته شده)، کالری: 172 کیلو کالری، کربوهیدرات ها: 31 g، پروتئین: 6 g، چربی: 3 g، سدیم: 3.4 میلی گرم، فیبر: 3 g