چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟ – مشاوره تغذیه سیار


چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان هستند. در حالی که این دو دارای مزایای سلامتی یکسانی هستند ، تفاوت هایی نیز با هم دارند. این مقاله بین قهوه و چای سیاه مقایسه می شود و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

مقدار کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و در مطالعات نشان داده شده است که بیشتر تحریک کننده است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های معروف ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل اثرات مفید خود بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان نوشیدن ، اندازه یا طرز تهیه ممکن است متفاوت باشد ، با این حال ، برای همان مقدار چای و قهوه ، قهوه حاوی دو برابر کافئین چای است. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان 8 اونسی (240 میلی لیتر) قهوه دم کرده حاوی 95 میلی گرم کافئین است در حالی که 47 میلی گرم چای سیاه کافئین دار وجود دارد.

اگرچه دانشمندان بر تأثیر کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، اما همه نوشیدنی ها – با وجود سطوح مختلف این ماده – ممکن است مزایای سلامتی مشابهی داشته باشند. مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و عملکرد ، خلق و خو و تمرکز را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند ، بنابراین باعث افزایش عملکرد در ورزش می شود.

بررسی 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین نتایج ورزشهای استقامتی را 12 درصد در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد. در مورد تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، به یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین داده شد و گروه دریافت کننده این نوشیدنی در طول پاسخ ، حافظه و پردازش اطلاعات با گروه کنترل مقایسه شد.

مطالعات دیگر همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بررسی نه مطالعه علمی بر روی 193،473 نفر نشان داد که مصرف منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف کافئین متوسط ​​دارای اثر محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر رادیکال های آزاد شدید محافظت می کنند که به جلوگیری از چندین بیماری مزمن کمک می کند. هم چای و هم قهوه حاوی اکسیدان هستند و حاوی مقادیر بالایی پلی فنول هستند که به طعم و مزایای سلامتی کمک می کند. گروه های پلی فنول زیادی در چای و قهوه وجود دارد. T-flavin ، T-rubigine و catechism مهمترین مواد موجود در چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

مطالعات آزمایشگاهی جدید نشان داده است که t-flavors و t-rubric از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برد. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است و نشان می دهد که چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داده است که محتوای CGA به عنوان یک مانع قوی برای رشد سلول های سرطانی عمل می کند و از بدن در برابر سرطان روده بزرگ و کبد محافظت می کند.

مطالعات بلندمدت بر روی انسان و تحقیقات جدید که شواهد بیشتری را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند بدن را در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق انواع مختلفی مانند محافظت از عروق خونی به سلامت قلب کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: رگ های خونی را شل می کند ، که به فشار خون کمک می کند.
  • اثر ضد رگ زایی: آنها مانع تشکیل عروق خونی جدید می شوند که سلول های سرطانی می توانند از آنها تغذیه کنند.
  • اثر ضد آتروژنیک: آنها از تشکیل لخته در عروق خونی ، حمله قلبی و خطر سکته مغزی جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را تا 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

احتمال افزایش سطح انرژی وجود دارد

قهوه و چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به روش های مختلف.

تاثیر قهوه بر افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و مهار آدنوزین باعث افزایش غلظت و کاهش خستگی می شود. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم شارژ مغز شما تأثیر می گذارد ، که خواص قهوه را افزایش می دهد. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین با جلوگیری از آن ، کافئین احساس خستگی شما را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً بلافاصله رخ می دهد. پس از استفاده ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما حداکثر غلظت کافئین در خون تا 15 دقیقه پس از استفاده مشاهده می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم یک فنجان قهوه را زمانی ترجیح می دهند که نیاز به افزایش فوری انرژی داشته باشند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه چای حاوی کافئین کمی است ، اما غنی از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. بر خلاف کافئین ، L-theanine می تواند با افزودن امواج آلفا به مغز ، که به آرامش شما کمک می کند ، دارای اثرات ضد افسردگی باشد. این اثرات تحریک کننده کافئین را کاهش نمی دهد و بدون احساس خواب آلودگی به شما حالت آرام اما هوشیاری می دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف L -theanine و کافئین – مانند چای – می تواند به شما کمک کند هوشیار ، متمرکز ، متمرکز و سریع بمانید. این ترکیب دلیل آن است که چای بیشتر از قهوه قدرت و آرامش بخش است.

مزایای احتمالی کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری های سوزانده شده شما را 13 تا 3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از نوشیدن حفظ کند ، این امر منجر به سوزاندن 150-179 کالری بیشتر می شود.

قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با سوزاندن چربی ارتباط دارد. مطالعات دیگر این اثر را با محتوای اسید کلروژنیک ایجاد کرده اند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش کرد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج مشابه از 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از سوی دیگر ، به نظر می رسد پلی فنول های چای مانند T-flavin در کاهش وزن نقش دارند. گزارش شده است که طعم T می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که پلی فنول های چای می تواند سطح چربی خون را کاهش داده و منجر به کاهش وزن شود ، حتی در هنگام خوردن غذاهای پر چرب.

کدام بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، تحقیقات نشان می دهد که اعتدال در مصرف بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه منابع عالی این ترکیبات ضروری هستند که می توانند در برابر انواع بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی و دیگر سرطان ها محافظت کنند.

سایر ادعاهای مطرح شده در مورد قهوه شامل محافظت از خود در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و بیماری های مفاصل محافظت کند.

قهوه میزان کافئین بالاتری نسبت به چای دارد ، که می تواند برای کسانی که بدنبال افزایش فوری انرژی هستند مفید باشد. اما می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلال در خواب برای افراد حساس شود.

همچنین ، به دلیل تأثیر کافئین بر مغز ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به وابستگی یا اعتیاد به الکل شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است بهترین گزینه باشد. چای حاوی L-theanine است که هنگام بیدار شدن شما را آرام می کند.

علاوه بر این ، می توانید به سراغ گزینه های چرب بروید ، که شامل سایر نوشیدنی ها و نوشیدنی های گیاهی است که معمولاً فاقد کافئین هستند. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایای خود را دارند.

در پایان

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق انواع فرآیندهای متابولیک کمک می کند و بدن را در برابر چندین بیماری مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، سطح بالای کافئین در قهوه می تواند منجر به افزایش قابل توجه انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و L-theanine در چای سیاه منجر به افزایش کندتر انرژی می شود. همه نوشیدنی ها بی خطر و نسبتاً سالم هستند ، بنابراین می توان آنها را به دلخواه شخصی یا حساسیت شما به کافئین کاهش داد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *