گیربکس خودرو ایران هیوندا

هر خودرویی برای اینکه بتواند حرکت نماید نیاز به نیروی موتور و سیستم انتقال قدرت از موتور به محور چرخها دارد که این وظیفه بر عهده گیربکس خودرو است نیروی تولیدی از پیشرانه به سمت محورها به صورت پیوسته باید منتقل شود که به سه قطعه مربوط میشود گیربکس خودرو یا جعبه دنده، کلاچ و دیفرانسیل بار انتقالی از پیشرانه به چرخها را بر عهده دارند که در این مطلب به صورت اختصاصی به بررسی گیربکس خودرو یا جعبه دنده میپردازیم با ما تا انتها همراه شوید. امروزه به طور کلی مردم با دو نوع اتوماتیک و دستی گیربکس آشنایی دارند و تنها به ذکر دستی یا خودکار بودند جعبه دندهها در بیان خصوصیات فنی یک خودرو اکتفا میکنند. برای قطع و وصل نیرو از دو محور چرخدندههای فرد و زوج استفاده شده است که چرخ دندههای زوج روی یک محور مستقل با یک کلاچ مجزا و چرخ دندههای فرد بر روی محوری دیگر با کلاچ جداگانه در یک مجموعه قرار میگیرد. همانطور که از نام این نوع گیربکس برمیآید، راننده بهصورت دستی عمل تعویض دنده را انجام میدهد و در خودرو نیز پدال کلاچ و دستهدنده وجود دارد. کنترل سرعت: راننده با سبک یا سنگین کردن دندههای گیربکس میتواند سرعت خودرو را کنترل کند.

سمند 4 – کاهش نسبت انتقال و حرکت با سرعت زیاد: گیربکس با کاهش نسبت انتقال ، سرعت بالای چرخ های خودرو را امکان پذیر می کند و امکان حرکت با سرعت بالا را برای خودرو ، چطور از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟ فراهم می آورد. برای اینکه بیشتر با این سه وظیفه مهم جعبه دنده یا گیربکس خودرو آشنا شوید توضیحات مختصری درباره هر یک از این وظایف خواهیم داد. حتما تا به حال به حرکت کامیون ها دقت کرده اید که در شروع حرکت با وجود صدای دور موتور بالا، چرخ های آنها به کندی شتاب می گیرند و این پدیده به علت نسبت انتقال بالای دنده یک آنها می باشد زیرا طراحان گیربکس کامیون باید نسبت انتقال گیربکس را به قدری بالا ببرند تا کامیون بتواند با چند تن بار ، در سربالایی به حرکت درآید. حتما در جاده ها دقت کرده اید که در سرازیری در حال حرکت با دنده 5 می باشد که ناگهان به سربالایی می رسید ، در این هنگام با افزایش پدال گاز و مصرف دوبرابری بنزین می توانید از کاهش سرعت جلوگیری کنید ؛ ولی با افزایش شیب سربالایی دیگر با افزایش فشار بر پدال گاز نمی توانید از کاهش سرعتتان جلوگیری کنید ، در این حالت ، موتور خودروی شما نمی تواند با نسبت انتقال نیم ، چرخ های خودرو را با سرعت دو برابر بچرخاند و دائما از سرعت شما کاسته می شود تا اینکه دنده معکوس استفاده کنید ( منظور از دنده معکوس ، کم کردن دنده می باشد یعنی از 5 به 4 ، یا از 4 به 3 و الی آخر ) وقتی دنده معکوس کرده و دنده را از 5 به 4 تعویض کردید.

نسبت انتقال دنده یک خودروهای سواری ، حدود 4 می باشد یعنی سرعت چرخ های خودرو ، یک چهارم سرعت موتور می باشد و قدرت چرخ ها ، چهار برابر قدرت موتور خودرو می باشد. هنگامی که با دنده 5 حرکت می کنیم ، نسبت انتقال در کمترین مقدار ممکن قرار دارد ، در بیشتر خودرو ها نسبت انتقال دنده 5 ، کمتر از یک می باشد. هرچقدر خودرویی برای به حرکت درآمدن نیاز به قدرت بیشتری داشته باشد ، نسبت انتقال دنده یک آن را ، عدد بزرگتری قرار می دهند؛ برای مثال هرچقدر خودرو ، سنگین تر باشد برای به حرکت درآمدن نیاز به قدرت بیشتری داشته و در نتیجه نسبت انتقال دنده یک آن را عدد بزرگتری قرار می دهند؛ همچنین خودروهایی که برای حمل بار طراحی شده اند ، خودروهایی که برای حرکت در مناطق سنگلاخی و صعب العبور طراحی شده اند نیز باید با نسبت انتقال بیشتری به حرکت اخبار دربیایند. اولین واسطه کلاچ است که پل ارتباطی بین سیستم انتقال قدرت و موتور خودرو می باشد و ارتباط بین موتور خودرو و سیستم انتقال قدرت را قطع و وصل می کند.  ​.

وی در پاسخ به این پرسش نیز که آیا سایپا برنامهای برای واردات این خودرو پیش از آغاز تولید در کشور دارد یا خیر، عنوان میکند: هنوز تصمیمی در خصوص واردات این خودرو به صورت پیش از تولید اخذ نشده و احتمالا این خودرو به صورت تولید داخل وارد بازار میشود. درحالیکه قرار بود دولت ظرف یک ماه آییننامه مربوطه را ابلاغ کند، هنوز این اتفاق رخ نداده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، هفتم اسفند ماه بود که غلامحسین مقیمی اسفندآبادی- مدیرکل حوزه وزارتی (وزارت صمت) در نامهای خطاب به معاون صنایع حملونقل این وزارتخانه، ضمن اشاره به نامه درخواستی معاون اول رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، خواستار این شد که در جهت «تسریع در اجرای آییننامه اجرایی بند (و) تبصره واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پیرامون واردات خودرو جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر» که در قالب نامه به شماره ۱۲۷۲۷۸ تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ارسال شده است، اقدام لازم صورت گیرد. ارزش گمرکی دو خودرو تفاوت چندانی با هم نمی کند. پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی سلتوس قدرت 132 اسب بخاری تولید می کند و گشتاور این خودرو نیز 157 نیونت متر است. قیمت ۴ میلیارد تومانی اولین سدان وارداتی ایران خودرو در بازار آزاد!