فشار خون بالا و راههای درمان آن


ارسال شده: 18 سپتامبر 2021

فشار خون

در این مقاله به بررسی تاثیر فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون می پردازیم.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2015 ، نزدیک به 15 میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بوده است. این رقم نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز علت اصلی مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین و شاید مناسب ترین علل ایجاد و توسعه بیماریهای قلبی عروقی و حملات قلبی و سکته مغزی ، داشتن فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون بالا” است. در این مقاله از مجله اپل با ما همراه باشید تا بدانید فشار خون بالا چیست و چه گزینه هایی برای درمان وجود دارد.

جی! فشار خون بالا چگونه باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

ضربان قلب انسان به طور متوسط ​​70 تا 75 بار در دقیقه است که 4500 بار در ساعت و بیش از صد هزار بار در روز است. با محاسبات ساده ، می توانیم ببینیم در سن 50 سالگی ، قلب ما حدود 1.8 تا 2 میلیارد بار می تپد! یک عدد شگفت انگیز که نشان دهنده سطح بالای فعالیتی است که عضله قلب باید تحمل کند. با توجه به اینکه قلب معمولاً این کار بزرگ را بدون شکایت تا سن 50 سالگی انجام می دهد ، پزشکان قلب انسان را یکی از بهترین اندام های بدن می دانند ، اما شاید این امر ما را به نادیده گرفتن شروع مشکلات قلبی سوق می دهد. در حقیقت ، قلب به سختی تغییر می کند و ما وقتی مشکل را به تاخیر می اندازیم ، تشخیص می دهیم.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری های قلبی عروقی

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا یکی از شایع ترین علل مرگ آهسته است ، اما به تدریج آثار مخرب آن بر قلب ، عروق خونی بزرگ و کوچک ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها را از بین می برد. از آنجا که عملکرد اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر چیزی که مانعی در برابر این عملکرد ایجاد کند ، عملکرد قلب را افزایش می دهد.
به بیان ساده ، فشار خون بالا اغلب به دلیل افزایش مقاومت عروقی بدن در برابر جریان خون ایجاد می شود. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این شرایطی است که باعث می شود عروق باریک شده و قلب مجبور شود خون را قوی تر پمپ کند ، به طوری که خون کافی به تمام اندام ها مانند قبل برسد.
بنابراین ، در فشار خون بالا ، مقاومت عروقی افزایش می یابد ، قلب بدون شک با فشار بیشتری می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) معمولاً حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حال تصور کنید این فشار به 16 برسد. این چهار واحد (سانتی متر جیوه) فشار خون را افزایش می دهند ، معادل حداقل 30 درصد افزایش احیای قلبی ، که باید با افزایش 30 درصدی فعالیت و قدرت پمپ قلب از بین برود.
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در سال و تعداد سالی که فرد دارای فشار خون بالا است را در نظر بگیریم و آن را تا 30 درصد افزایش دهیم ، می فهمیم که قلب چقدر کار اضافی باید انجام دهد و چرا فشار خون یکی از مهمترین علل بیماریهای قلبی عروقی. فشار خون بالا نه تنها عملکرد قلب و عروق را افزایش می دهد ، بلکه بافت قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. ماهیچه قلب صافی و انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست می دهد و به آرامی سفت می شود.
از این نقطه به بعد ، قلب وارد مرحله برگشت ناپذیری از آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی پیشرفت می کند. این بدان معناست که فردی که به مدت دو سال تحت تأثیر بافت بافت قلب قرار گرفته است ، حتی اگر تحت درمان فشار خون قرار گیرد ، دیگر نمی تواند آسیب بافتی به عضله قلب خود را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

بیماریهای مختلف قلبی عروقی ممکن است علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی و نوع بیماری عبارتند از:

  • حمله قلبی: درد یا ناراحتی قفسه سینه ، درد در گردن یا قسمت فوقانی کمر ، هضم ، سوزش سر دل ، تهوع یا استفراغ ، خستگی مفرط ، ناراحتی بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس
  • برنامه ریزی قلبی: احساس لرزش در قفسه سینه
  • نارسایی قلبی: تنگی نفس ، خستگی یا تورم پاها ، مچ پا ، ماهیچه های شکم و گردن

در صورت مشاهده علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید.

با کاهش فشار خون خطر بیماری های قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این بخش این راه حل ها را مرور می کنیم.

وزن کم کنید

اضافه وزن یکی از عوامل فشار خون بالا و در نهایت بیماری های قلبی عروقی است. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. به طور کلی ، هر کیلوگرم کاهش وزن می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
بزرگ بودن بیش از حد بدن ، علاوه بر وزن کلی بدن ، می تواند شانس ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش دهد. زنان با دور کمر بیش از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیش از 102 سانتی متر در خطر حمله قلبی هستند.

به طور منظم ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته به طور منظم می تواند فشار خون شما را بین 5 تا 8 میلی لیتر جیوه کاهش دهد. در واقع ، بسیار مهم است که ورزش منظم خود را ادامه دهید زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، احتمالاً فشار خون شما به حالت عادی برمی گردد.
از سوی دیگر ، تغذیه مناسب نیز نقش کلیدی در کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین ، چربی های اشباع و کلسترول را تا حد ممکن کاهش دهید. این می تواند فشار شما را به 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
مصرف زیاد سدیم نیز عاملی برای افزایش فشار خون است. اگرچه مصرف سدیم در چشم اکثر مردم پنهان است ، اما حذف مقدار کمی از رژیم غذایی باعث کاهش فشار خون بین 5 تا 6 میلی لیتر جیوه می شود. به طور کلی توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز استفاده کنید و کمتر از 1500 میلی گرم بهتر است.

الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید

الکل می تواند هم برای فشار خون بالا مفید باشد و هم مضر. نوشیدن مقدار طبیعی الکل در روز حتی می تواند فشار خون را کاهش دهد ، اما نوشیدن بیش از این مقدار ، همراه با سایر عوارض جانبی آسیب های روانی ، باعث فشار خون بالا می شود.
هر بار که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه افزایش می یابد. ترک سیگار می تواند فشار خون شما را به حالت عادی باز گرداند ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: سکته قلبی چیست؟ اقدامات تشخیصی و درمانی

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بالا بحث برانگیز است. این می تواند باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است فشار را تا 30 دقیقه بعد از استفاده از کافئین اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین افزایش می یابد یا خیر.

استرس خود را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید سطح استرس خود را شناسایی کرده و با بهبود خلق و خوی خود هرگونه استرس احتمالی را از بین ببرید.

آخرین کلمه

فشار خون بالا یکی از مهمترین عوامل در افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون بالا باعث می شود قلب برای تامین خون اعضای بدن بیشتر کار کند ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی خود ، مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش داده یا فشار خون خود را کنترل کنید.

دکتر فرزاد فهیم تاش

منابع:

mayoclinic.org

cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *