انواع رژیم های کاهش وزن


بهترین درمان برای چاقی و چاقی درمان هایی است که شامل تغییر رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی همزمان است. به طور کلی در درمان تغذیه ای چاقی نکاتی وجود دارد که باید برای دستیابی به کاهش وزن و سلامتی و همچنین حفظ وزن کاهش یافته مورد توجه قرار گیرد. اولین هدف این است که 5 تا 7 درصد از وزن خود را کاهش دهید. به طور کلی ، برنامه های تغذیه به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • یک رژیم غذایی مغذی
  • مواد غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم کم انرژی: رایج ترین نوع تغذیه کاهش وزن است. معمولاً از 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) تشکیل شده است. این برنامه های تغذیه ای معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، تغذیه مناسب باید نیاز بدن به مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده سازد و همچنین مواد مغذی درشت مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب را تأمین کند.

تغذیه بسیار کم انرژی: این مواد مغذی کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته ضروری است که این گروه تغذیه باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شود و حداکثر برای 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شود.

رژیم غذایی که انرژی بسیار کم را با تغذیه ایزو کالری ترکیب می کند: این یک رژیم غذایی دوره ای ناشتا است[1] همچنین به عنوان روز بین رژیم بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی برآورد شده که معمولاً کمتر از 800 کیلو کالری در روز است) و تغذیه ایزو کالری (معادل نیازهای انرژی فرد) نامیده می شود. این برنامه با تحمل بیشتر ، حفظ ماهیچه ها و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با تغذیه کم انرژی در برخی از بیماران مرتبط است.

غذاهای رژیمی: یکی از راه های کنترل اندازه غذای خود این است که به جای غذای اصلی از غذاهای پخته استفاده کنید. این روش می تواند در کاهش وزن ، در مرحله کاهش وزن و در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا سطح کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق تنظیم می کند.

تغذیه و ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً حاوی 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز هستند. این مواد مغذی شامل رژیم کم چربی ، پروتئین کم ، پروتئین بالا ، شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “تغذیه کم کربوهیدرات و شاخص پایین گلوکز و افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را در حفظ کاهش وزن داشت. طرفداران رژیم کم کربوهیدرات استدلال می کنند که یکی از دلایل شیوع روزافزون چاقی ، استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که در واقع به نوع کربوهیدرات مورد استفاده نیز بستگی دارد.

لازم به یادآوری است که هیچ یک از روشهای فوق بهتر از یکدیگر نیستند. در طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت باید در نظر گرفته شود. عوامل م determiningثر بر تعیین نوع تغذیه مناسب برای همه افراد عبارتند از:

  • شدت چاقی: از نظر شدت چاقی و اختلالات مربوط به آن ، قوی ترین و قوی ترین مانع در تغذیه است.
  • علائم بالینی کاهش وزن (مانند ناتوانی در تنفس و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: بیشتر ، رژیم متعادل و میزان کاهش وزن از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی فرد: احتمال عقب ماندگی ذهنی باید برای آن فرد در نظر گرفته شود.

[1]

روزه گرفتن برای روزهای جایگزین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *