آیا رژیم غذایی بدون لکتین برای شما خوب است؟


رژیم های غذایی سلبریتی ها خود به خود زندگی می کنند. به همین دلیل است که حتی اگر فوتبال تماشا نمی کنید یا از ویکتوریا سیکرت خرید نمی کنید، احتمالاً نام برنامه غذایی محدود کننده تام برادی و ژیزل بوندشن را شنیده اید که در غیر این صورت به عنوان رژیم غذایی بدون لکتین شناخته می شود.

واضح است که این سبک بحث برانگیز غذا خوردن مانع عملکرد ورزشی بردی نشد، اما آیا این چیزی است که باید به آن فکر کنید؟ در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

لکتین چیست؟

لکتین ها پروتئین های طبیعی هستند که تقریباً در 30 درصد از غذاهایی که ما می خوریم یافت می شوند. آنها خود را به کربوهیدرات ها متصل می کنند و در گیاهان و حیوانات وجود دارند.

جیم وایت RD، ACSM EX-P، مالک استودیوهای تناسب اندام و تغذیه جیم وایت، با اشاره به خواص مفید آنها می گوید: لکتین ها “عملکرد محافظتی برای گیاهان در هنگام رشد دارند.”

آنها همچنین ممکن است باعث ناراحتی گوارشی در افراد مستعد شوند، اگر برخی از غذاهای حاوی آنها به درستی پخته نشوند.

اگرچه مقادیر کمی از این پروتئین ها ممکن است فوایدی داشته باشد، برخی از متخصصان سلامت نسبت به مصرف آنها در مقادیر زیاد هشدار می دهند، در حالی که برخی دیگر می گویند برای تأیید این ادعاها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

انسان ها ممکن است در هضم لکتین ها مشکل داشته باشند، بنابراین برخی از دستگاه گوارش دست نخورده حرکت می کنند. اما برخی دیگر این پتانسیل را دارند که به دیواره روده در افراد مستعد متصل شوند، جایی که می توانند باعث مشکلات گوارشی شوند.

و در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، برخی ادعا می‌کنند که وقتی به دیواره روده متصل می‌شوند، پتانسیل کاهش جذب مواد مغذی را دارند.

رژیم غذایی بدون لکتین چیست؟

Nutrition Twins Tammy Lakatos Shames، RDN، CDN، CFT و Lyssie Lakatos، RDN، CDN، CFT، توضیح می‌دهند: «رژیم غذایی بدون لکتین در مورد کاهش یا حذف کامل لکتین از رژیم غذایی است. این رویکرد به غذا خوردن، بر اساس نظریه‌های دکتر استیون گاندری، متخصص قلب، دقیقاً همان چیزی است که از نام آن پیداست.

این بدان معناست که سبزیجات شب بو مانند فلفل، بادمجان و گوجه فرنگی و همچنین حبوبات، برخی آجیل ها و محصولات لبنی و غلات مانند جو، برنج و کینوا را به طور کامل محدود یا قطع می کنید. (بخوانید: بدون غلات، نان یا ماکارونی.)

لاکاتوس و لاکاتوس شمس توضیح می‌دهند که لکتین‌ها با مشکلات سلامتی و مشکلات گوارشی مرتبط هستند. او ادعا می‌کند که لکتین‌ها با واکنش‌های منفی مرتبط هستند، زیرا به کربوهیدرات‌ها، به‌ویژه قندها، در بدن متصل می‌شوند و می‌توانند پیام‌رسانی بین سلول‌ها را مسدود کنند.

اما آنها اشاره می کنند که این اثرات توسط تحقیقات انجام شده بر روی انسان پشتیبانی نمی شود.

در رژیم غذایی بدون لکتین چه چیزی می توانید بخورید؟

از آنجایی که رژیم بدون لکتین غذاهای خاصی را از برخی دسته‌های بزرگ‌تر، مانند میوه‌ها و سبزیجات حذف می‌کند، فکر کردن در مورد آنچه که نمی‌توانید در رژیم غذایی می‌خورید، راحت‌تر است تا آنچه که چراغ سبز دریافت می‌کند.

اما توصیه های غذایی در مورد این برنامه غذایی، طبق تحقیقات گاندری، شامل موارد زیر است:

  • روغن زیتون و زیتون
  • گوشت های پرورش یافته در مراتع
  • سبزیجات برگ دار و سبز
  • سبزیجات چلیپایی
  • آووکادو
  • سیب زمینی شیرین پخته شده
  • مارچوبه
  • شیر A2 (و کره تهیه شده از آن)
  • کرفس
  • قارچ
  • سیر و پیاز

در رژیم غذایی بدون لکتین از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

اگرچه راه‌هایی برای کاهش محتوای لکتین در برخی غذاها وجود دارد، مانند پخت تحت فشار، تخمیر، جوانه زدن، بذرگیری، پوست‌گیری و جوشاندن، اما گاندری توصیه می‌کند مصرف این غذاها را کاهش دهید.

  • سبزیجات شبگرد (بادمجان، فلفل، سیب زمینی، گوجه فرنگی)
  • حبوبات (لوبیا، نخود، بادام زمینی و عدس)
  • دانه ها
  • اسکواش
  • میوه (به صورت فصلی در مقادیر کم مجاز است)

برخی از مواد غذایی وجود دارد که دکتر گاندری توصیه می کند که افرادی که از رژیم غذایی بدون لکتین او پیروی می کنند باید به طور کامل از آنها اجتناب کنند:

  • ذرت
  • شیر A1
  • گوشت حیواناتی که با ذرت تغذیه می شوند

در گذشته سؤالاتی در مورد برخی غذاها به طور خاص وجود داشته است. از آنجایی که آنها یک محصول حیوانی هستند، به عنوان مثال، تخم مرغ در رژیم غذایی بدون لکتین مجاز است، اما فقط آنهایی که از مرغ های پرورش یافته در مرتع هستند.

انواع خاصی از آجیل و دانه ها مجاز هستند، مانند گردو، آجیل کاج، دانه شاهدانه، آجیل برزیلی، گردو، دانه کتان، پسته و دانه کنجد. بادام و بادام هندی ممنوع هستند، بادام زمینی نیز از آنجایی که از نظر فنی جزء حبوبات هستند، ممنوع است.

رژیم غذایی بدون لکتین به برخی از میوه های فصلی اجازه می دهد تا در حد اعتدال باشند. این شامل سیب، زغال اخته، تمشک، گیلاس، لیمو، پرتقال، زغال اخته و تمشک است.

با این حال، موز حاوی لکتین است و در رژیم غذایی منع می شود.

لیست غذاهای رژیمی بدون لکتین

برای تکرار، رژیم غذایی بدون لکتین هنوز یک رویکرد نظری برای خوردن است که از نظر علمی تایید نشده است.

اما اگر می‌خواهید خودتان آزمایش کنید، طبق گفته گاندری، اینها غذاهای مجاز و ممنوع هستند.

آیا رژیم غذایی بدون لکتین می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

برادی و بوندشن ممکن است اولین تقویت رژیم غذایی بدون لکتین را داشته باشند، اما کلی کلارکسون و کاهش وزن او در این طرح، آن را بر روی دیوار منجنیق کرد، که بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا این رویکرد بحث برانگیز برای غذا خوردن نتایج مشابهی برای آنها به همراه خواهد داشت.

Nutrition Twins توضیح می دهد که بستگی دارد، اما از نظر فنی رژیم غذایی بدون لکتین می تواند شرایطی را برای کاهش وزن ایجاد کند. به این دلیل است هر رژیم غذایی که گروهی از غذاها را حذف می‌کند، احتمالاً کمبود کالری ایجاد می‌کند، این چیزی است که باعث کاهش عدد روی ترازو می‌شود – نه لزوماً ویژگی‌های برنامه.

اگر کسی در حال حاضر بخش زیادی از رژیم غذایی خود را از غذاهای غنی از لکتین مانند حبوبات، لوبیا، نخود، عدس، بادام زمینی، کدو حلوایی، میوه، سبزیجات شب بو، غلات، ذرت، گوشت حیواناتی که از ذرت تغذیه می‌کنند مصرف کند و آن غذاها را حذف کند. آنها در ادامه توضیح می دهند که رژیم غذایی آنها ممکن است با کاهش کالری ساده وزن کم کنند.

اما دوباره، این دو تأکید می‌کنند که کمبود کالری لازم است: «اگر به سادگی غذاهای دیگری را جایگزین غذاهایی که بریده‌اید بخورید، احتمالاً کاهش وزنی را تجربه نخواهید کرد.»

از نظر بصری، اگر دچار عدم تحمل غذایی هستید که از طریق این برنامه آرام می شود، ممکن است به نظر برسد که وزن کم می کنید. هر زمان که غذاهایی را شناسایی کنید که بدن شما آن را به خوبی تحمل نمی کند، احساس بهتری خواهید داشت. و بهبود هضم ناشی از حذف می تواند منجر به نفخ و گاز کمتر شود، که به این معنی است که معده شما صاف تر خواهد شد – و شاید حتی به نظر برسد.

با این حال، وایت از نظر آنچه می‌دانیم کار می‌کند، آن را اینطور خلاصه می‌کند: «لکتین‌ها به طور گسترده در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که به این نتیجه برسد که آیا این برای سلامتی شما خوب است یا بد یا به کاهش وزن کمک می کند.

مزایا و خطرات رژیم غذایی بدون لکتین چیست؟

“خوردن انواع مواد مغذی بخشی از سالم بودن است. و بدون تنوع غذایی، سلامتی این پتانسیل را دارد که تأثیر منفی بگذارد،» Nutrition Twins توضیح می دهد. این برنامه غذایی بدون لکتین فاقد بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی مطلوب است.

وایت نگرانی آنها را تکرار می کند و خاطرنشان می کند که بزرگترین اشکال این است که “از دست دادن مواد مغذی حیاتی مانند فیبر، ویتامین های B، آنتی اکسیدان ها، پروتئین و مواد مغذی برای سلامت قلب است.”

اما با نگرانی های دیگری نیز همراه است. به طور کلی، خطرات رژیم غذایی بدون لکتین عبارتند از:

  • از دست دادن مواد مغذی حیاتی
  • هزینه های غذایی بالاتر (به ویژه از محصولات گوشتی پرورش یافته در مراتع)
  • احساس محدودیت بیش از حد
  • محرومیت بالقوه، که می تواند منجر به پرخوری شود

افرادی که قبلاً رژیمی را دنبال می‌کنند که گروه‌های غذایی خاصی را حذف می‌کند، مانند گیاه‌خواران و وگان‌ها، احتمالاً باید از رژیم غذایی بدون لکتین اجتناب کنند، زیرا احتمالاً غذاهای بیشتری را از فهرست غذایی محدود آنها حذف می‌کند.

اما حتی اگر محدودیت‌های دیگری نداشته باشید، دوقلوهای تغذیه نگران این هستند که رژیم غذایی بدون لکتین بسیار محدودکننده و فاقد شواهد علمی است که برای اکثر مردم پایدار باشد.