L-Theanine – پادشاه مکمل های استرس

صدها مطالعه فواید سلامتی فراوان چای سبز را نشان می دهد. اما برای بسیاری از مردم دلیلی که آن را دوست دارند، اثر آرامش بخش آن است. این و موارد دیگر را می توان به یک اسید آمینه عصبی فعال منحصر به فرد در چای به نام L-theanine ردیابی کرد. این یک اسید آمینه رایگان است که تقریباً منحصراً در گیاهان چای یافت می شود.

تحقیقات نشان داده است که L-theanine در حدود ۳۰-۴۰ دقیقه پس از مصرف حداقل از طریق دو مکانیسم احساس آرامش ایجاد می کند. ابتدا این اسید آمینه مستقیماً تولید امواج مغزی آلفا را تحریک می کند که هوشیاری ذهنی و حالت آرامش عمیق ایجاد می کند. دوم، L-theanine در تشکیل GABA نقش دارد. گابا بر سطح دوپامین و سروتونین تأثیر می گذارد و یک اثر آرامش بخش ایجاد می کند.

مزایای دیگر

L-theanine حافظه و توانایی یادگیری را به دلیل اثر فوق بر دوپامین و سروتونین بهبود می بخشد. از نظر عملی، شما احساس می کنید که حالت “نگرانی” را خاموش می کند که منجر به افزایش تمرکز و تمرکز افکار می شود. به عنوان یک امتیاز، عوارض جانبی منفی کافئین مانند عصبانیت و اضطراب را نیز کاهش می دهد.

تسکین استرس

استرس و اضطراب شرایط مضری هستند که تعادل هورمون های ما را به هم می زند و منجر به از دست دادن رفاه، عملکرد و حتی زندگی ما می شود. افراد تحت استرس می توانند بسیاری از این اثرات ناسالم استرس را با L-theanine کاهش دهند بدون اینکه در این فرآیند بی حس شوند. L-theanine مانند برخی از داروهایی که فواید مشابهی دارند احساس خواب آلودگی نمی کند.

ایمنی و دوز

L-theanine بسیار بی خطر در نظر گرفته می شود.

اگرچه هیچ برنامه توصیه‌ای برای مصرف L-theanine وجود ندارد، اما معمولاً می‌توان آن را در اولین علائم استرس مصرف کرد. مطالعات بالینی نشان داده اند که L-theanine در محدوده ۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم موثر است. برای سطوح بالاتر استرس، ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم یک تا سه بار در روز توصیه می شود. اثرات را می توان در عرض ۳۰ دقیقه احساس کرد و تقریباً ۸-۱۰ ساعت باقی می ماند. افرادی که سطوح بالایی از استرس را تجربه می کنند می توانند دوز L-theanine خود را به حداقل ۱۰۰ میلی گرم افزایش دهند، در حالی که حداکثر ۶۰۰ میلی گرم در یک دوره شش ساعته مصرف کنند. FDA حداکثر دوز ۱۲۰۰ میلی گرم در روز را توصیه می کند، اگرچه دلیل این محدودیت با توجه به ایمنی اثبات شده دارو مشخص نیست. هیچ واکنش نامطلوب شناخته شده ای به L-theanine و هیچ تداخل دارویی یافت نشده است. L-Theanine تحت تأثیر غذا قرار نمی گیرد و می توان آن را در هر زمانی مصرف کرد.

نتیجه

اگر از خستگی مزمن رنج می برید، ممکن است بخواهید L-Theanine (یا سایر مکمل های استرس طبیعی مانند رودیولا روزیا یا ماکا) را در نظر بگیرید زیرا شواهد کاملا غیرقابل انکار است و برخلاف بسیاری از داروهای تجویز شده برای مشکلات مشابه، هیچ عارضه جانبی ندارد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

رژیم لاغری سریع