چگونه از سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از سرما خوردگی


ارسال شده: 07 اکتبر 1400

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی عفونی است که می تواند از طریق تماس مستقیم با فرد حامل ویروس ، استنشاق هوای حاوی ویروس یا تماس تجهیزات آلوده با ترشحات ویروسی به فرد سالم منتقل شود. ویروس های سرماخوردگی همچنین می توانند برای مدتی در مجاری تنفسی خوابیده و هنگامی که فرد تحت تأثیر عواملی مانند سرماخوردگی ، استرس و خستگی ضعیف می شود ، باعث بیماری شوند. بنابراین در صورت سرماخوردگی ، لزوماً به دنبال حامل در اطراف خود نباشید. از آنجا که این بیماری در فصول سرد بیشتر شایع است ، ما روشهای ساده و کاربردی برای جلوگیری از سرماخوردگی را در مراحل اولیه در مجله پزشکی اپل ارائه می دهیم.

جلوگیری از سرماخوردگی

برای جلوگیری از سرماخوردگی ، باید بهداشت را رعایت کنید و چند نکته را در شیوه زندگی خود اعمال کنید. رعایت این موارد می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی ، به ویژه در فصول سرد کمک کند.

از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری می کند

بیشتر بخوانید: از سرماخوردگی گرفته تا کرونا

برای پیشگیری از سرماخوردگی بهداشت را رعایت کنید

بهداشت معمولاً شامل موارد زیادی است که می تواند به شما کمک کند. در اینجا چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه وجود دارد:

دست هایتان را بشویید

همیشه دستان خود را بشویید. اولین و هنوز بهترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی ، شستن مرتب دستان است. افرادی که ویروس را منتقل می کنند با عطسه یا سرفه ویروس را به اجسام منتقل می کنند ، که می تواند روزها یا هفته ها روی آنها بماند و پس از انتقال به بدن ما باعث بیماری شود. شستشوی منظم با آب و صابون این ویروس ها را از دست شما پاک می کند. اشیایی مانند تلفن های همراه و صفحه کلیدهای رایانه که معمولاً شسته نمی شوند بسیار کثیف هستند و بهتر است دست آنها را لمس کنید. همچنین در صورت سرماخوردگی از سرماخوردگی و سرخجه خودداری کنید تا دیگران را آلوده نکنید و به سادگی توضیح دهید که چرا دیگران را لمس نمی کنید. مالیدن و تکان دادن خطر سرماخوردگی را کاهش می دهد.

جلوگیری از سرماخوردگی

s

بهداشت دست

با دستان کثیف به صورت خود دست نزنید. چشم ها ، دهان و بینی مهمترین راه ورود ویروس ها به بدن هستند. این یکی از مهمترین نکات برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه است. بنابراین با دست های آلوده به صورت خود دست نزنید. لمس یا بوسیدن صورت کودکان یکی از مهمترین راههای سرماخوردگی یا برعکس ، سرماخوردگی والدین است. هنگام عطسه یا سرفه صورت خود را با دستان خود نپوشانید. بهداشت خوب دست ها از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری می کند.

شیوه زندگی مناسب

به اندازه کافی بخوابید و از استرس دوری کنید. خستگی ، استرس و خواب می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و شانس ابتلا به بیماری را افزایش دهد. کاهش استرس و خواب کافی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از سرماخوردگی داشته باشد.

در فضای باز

بسیاری از مردم در پاییز سرما می خورند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز ، ماندن در فضای باز است. بسیاری برای جلوگیری از سرما از جریان هوای آزاد در خانه و محل کار خود در فصول سرد جلوگیری می کنند. تنفس در خانه تعداد ویروس ها را در هوا افزایش می دهد و احتمال سرماخوردگی را کاهش می دهد. تا آنجا که ممکن است ، از هوای آزاد در کنار فرد سرماخورده اجتناب کنید و اگر نمی توانید از آن اجتناب کنید ، حداقل تهویه مناسب انجام دهید.

در مراحل اولیه از سرماخوردگی جلوگیری کنید

سیگار

سیگار نکش. رطوبت در مخاط بینی و مجاری تنفسی و همچنین حرکت موهای ظریف به بیرون در مجاری تنفسی (تنفس مژه) مهمترین عامل در به دام انداختن ویروسها و باکتریها و جلوگیری از سرایت آنها به دستگاه تنفسی تحتانی و ریه ها است. اگر این سیستم به درستی کار نکند ، احتمال سرماخوردگی کاهش می یابد. سیگار کشیدن راه های هوایی را خشک کرده و موها را موقتاً فلج می کند و باعث می شود ویروس ها از سیستم ایمنی بدن راحت تر عبور کرده و باعث بیماری شوند. سیگار کشیدن مژه های تنفسی را بیش از نیم ساعت فلج می کند و می تواند در طولانی مدت باعث آسیب دائمی به مژه ها شود.

ورزش ها

تمرین را فراموش نکنید. ورزش منظم هفتگی ، به ویژه ورزش های هوازی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، تهویه ریه را افزایش می دهد و احتمال وجود و تکثیر ویروس ها در ریه ها را کاهش می دهد. ورزش با افزایش جریان خون در عروق و کلیه ها از پیشرفت سرما جلوگیری می کند. ورزش می تواند به شما در پیشگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه کمک کند.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز

مایعات بنوشید. مصرف مقدار مناسب مایعات باعث از بین رفتن عوامل بیماری زا از بدن می شود. چای سبز یا چای سبک معمولی با آب ساده بهترین انتخاب برای فصول سرد سال است. آب لیمو شیرین و پرتقال طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که برای پیشگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. اگر آب طبیعی در دسترس نیست ، می توانید پودرهای ویتامین C و قرص های جوشان را جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: سرماخوردگی ناشی از ویروس کرونا

رژیم غذایی سالم

تغذیه مناسب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در فصل سرد سال ، بدن نیاز به کالری بیشتری برای تولید گرما دارد. شروع رژیم های شدید مانند نوشیدن آب یا سالاد به تنهایی می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و احتمال سرماخوردگی را افزایش دهد.

مصرف مایعات و مرکبات

میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. میوه هایی مانند توت فرنگی ، کیوی و همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای رنگی و گوجه فرنگی نیز حاوی ویتامین C هستند. ماست و باکتری های مفید آن به ضد عفونی سیستم گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این میوه ها و سبزیجات از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کنند.

پیوندها:

وب سایت رسمی Healthline
وب سایت webmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *