هورمون های شادی و 5 راه برای افزایش ترشح آنها در بدن


هورمون های شادی هورمون های شادی محصول ترشحات شیمیایی در مغز هستند که بر بهبود زندگی افراد تأثیر عمیقی می گذارد.

فواید هورمون های شادی

جی! آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا دیگران و تجربیات به ما احساس آرامش ، شادی و خوشحالی می دهند؟ یکی از نکات کلیدی این است که روابط مثبت و تجربیات ما از ترس و شادی در واقع یک اثر شیمیایی بر مغز ما ایجاد می کند.

این واکنش از طریق عوامل شیمیایی در مغز ما انجام می شود ، که بیشتر به عنوان هورمون شناخته می شود. چهار هورمون اصلی در ایجاد این احساسات مثبت دخیل هستند.

این هورمون ها خلق و خوی ما را تنظیم می کنند. ترشح این هورمون ها تحت تأثیر سطح استرس ، مراقبت از خود و انتخاب شیوه زندگی است.

در این مقاله با مهمترین هورمون های بدن آشنا می شوید و راه های افزایش این هورمون ها در بدن توضیح داده می شود:

اندورفین اساساً به فرد در مقابله با استرس و کاهش درد کمک می کند.

مکمل های سروتونین باعث آرامش ، شادی می شوند.

دوپامین یک هورمون لذت است و نقش محرکی در سیستم بار مغز دارد.

هورمون اکسی توسین با عشق و وفاداری عرضه می شود.

دوپامین

این هورمون ماده شیمیایی پاداش را به مغز شما هدایت می کند. وقتی کاری جالب انجام می دهید یک راز است. این هورمون می تواند هنگام خوردن یک رژیم غذایی سالم ، گوش دادن به موسیقی تحریک کننده ، ماساژ دادن یا پایان ورزش آزاد شود.

فرد با ترشح دوپامین احساس آرامش می کند و این انگیزه در او ایجاد می شود تا به دنبال چیزهایی باشد که از آن لذت می برد و به خوبی انجام می دهد.

ترشح هورمون های شادی

سروتونین

سروتونین احساسات مثبت ما ، احساس خوشبختی و شادی ما را تقویت می کند. علاوه بر این ، به کاهش اضطراب و استرس ما کمک می کند و با یادگیری و حافظه ارتباط دارد.

سروتونین معمولاً توسط فعالیتهای عادی تولید می شود که می توانیم هر روز انجام دهیم – قدم زدن در زیر نور خورشید ، خواب خوب ، گذراندن وقت در ژنتیک یا فعالیت های مراقبتی که سطح استرس را کاهش می دهد.

اندورفین ها

اندورفین ها توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شوند تا به ما در مقابله با درد بدن کمک کنند. این دارو در پاسخ به درد یا استرس تجویز می شود ، اما در فعالیت های دیگر مانند غذا خوردن ، ورزش کردن یا رابطه جنسی نیز تجویز می شود.

اندورفین ها هورمون های کوتاه مدت ترشح می کنند که احساس درد را سرکوب می کند. ورزشکاران اغلب در مورد سطح “اندورفین بالا” که هنگام رسیدن به نقطه ناراحتی یا درد واقعی دریافت می کنند صحبت می کنند.

اکسیژن

اکسی توسین اغلب “هورمون جنسی” نامیده می شود. تحقیقات گسترده ترشح اکسی توسین را با رضایت از زندگی مرتبط کرده است.

به نظر می رسد که این هورمون نقش بیشتری در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان دارد. اکسی توسین عمدتا با لمس عشق و دوستی همراه است. این هورمون سروتونین و دوپامین را تحریک می کند و اضطراب را کاهش می دهد. اکسی توسین یکی از شادترین هورمون ها است و عوارض جانبی متعددی دارد.

افزایش هورمون های شادی

5 راه برای افزایش هورمون های شادی

فعالیت مغز با تجربه ارتباط دارد. هر زمان که مواد شیمیایی عصبی در بدن افزایش یابد ، افراد مرتبط با موضوع مسیرهای عصبی را تشکیل می دهند.

تجربه به مغز می آموزد که مواد شیمیایی خود را مانند گذشته آزاد کند.مغز در سنین جوانی مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کند ، اما ایجاد مسیرهای عصبی جدید با افزایش سن آسان نیست.

ایجاد مدارهای جدید نیاز به تکرار زیاد دارد. بنابراین ، یک شخصیت سرگرم کننده جدید انتخاب کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید ، تا زمانی که شخصیت جدید شما مانند عادات قدیمی شما طبیعی به نظر برسد و از یک روحیه شاد لذت ببرد.

راهی برای افزایش دوپامین

ما می دانیم که وقتی شما همان کار را انجام می دهید ، دوپامین تحریک می شود. مطمئن شوید کارهایی را که دوست دارید و به خوبی انجام می دهید در زندگی خود قرار دهید.

دستیابی به هدف یا انجام کاری مهم همگی منجر به ترشح دوپامین می شود و به مغز شما می گوید که کار خوبی انجام داده اید.

راه دیگر این است که برای کسی کاری مهربانانه انجام دهید. ورزش منظم همچنین دوپامین طبیعی تولید می کند که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

تثبیت هورمون های شادی

راهی برای افزایش سروتونین

روشهای مختلفی وجود دارد که معمولاً می توانید سطح سروتونین خود را افزایش دهید. بیرون آمدن از خانه و قدم زدن زیر نور آفتاب بهترین راه است. همه در یک روز آفتابی احساس خوبی دارند.

سعی کنید ایمان خود را به ارزش های خود تقویت کنید. این درست است که هر کس می تواند پیروزی و باخت را در زندگی خود بیابد.

اگر بر از دست دادن خود تمرکز کنید ، سروتونین بدن شما کاهش می یابد. عادت کنید که ذهن خود را بر پیروزی خود متمرکز کنید – بزرگ یا کوچک.

ورزش راه دیگری برای افزایش سطح سروتونین و شادی است. پیاده روی 10 دقیقه ای برای روحیه شما معجزه می کند ، چرا پیاده روی طولانی مدت انجام ندهید؟ بیست تا چهل دقیقه نیز مزایای زیادی برای سلامت قلب و بدن به همراه خواهد داشت.

تحقیقات همچنین نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان باعث افزایش سروتونین می شود. غذاهای غنی که باید امتحان کنید شامل مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، ماهی ، آجیل ، کدو ، دانه کنجد ، شیر و بوقلمون است.

راهی برای افزایش اندورفین

ورزش راهی عالی برای آزادسازی غدد درون ریز است.

افزایش هورمون های لذت

راهی برای افزایش اکسیژن

اکسی توسین با دادن و دریافت عشق در همه اشکال تأمین می شود. میزان این هورمون را در بدن خود با یک کلاس کامل یوگا ، ماساژ ، مدیتیشن یا گوش دادن به موسیقی بررسی کنید.

یکی دیگر از مواردی که محرمانه بودن اکسی توسین را افزایش می دهد ، گفتگوی معنادار با خانواده یا دوستان یا آشپزی برای کسانی است که به آنها اهمیت می دهید. می توانید حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید یا نزدیک شخص خاصی باشید.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا احساس خوبی داشته باشید و شادی را به زندگی خود اضافه کنید.

شادی داخلی در بهبود کیفیت زندگی ما بسیار مهم است و در شرایطی که احساس خوشبختی در زندگی شما کاهش یافته است ، می توانید انتخاب هایی را انجام دهید که به شما در یافتن یک زندگی پاک و شاد کمک می کند.

اولین مرکز پرستاری سلامت با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات مراقبت در منزل و پرستاری ، با کادر ماهر و متخصص خود آماده خدمت رسانی به شهروندان عزیز در هر زمان است.

پرسنل ماهر این مرکز از طریق افراد مسن ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال همیشه بر اساس آخرین استانداردهای مراقبت و خدمات پرستاری مراقبت ارائه می دهند و راحتی و ایمنی شما عزیزان را در اولویت اول قرار داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً این نسخه را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *