میکروبیوم های سالم: 12 نکته برای باکتری های متعادل در روده ، پوست ، دهان و میکروبیوم واژن


جی! آیا می دانید بدن شما بیش از یک میکروبیوم دارد؟ البته چهار نوع اصلی از انسان وجود دارد و هر یک از آنها برای سلامت کلی شما ضروری است. در اینجا ، متخصصان توضیح می دهند که برای ارتقای میکروبیوم های سالم چه کار می توانید انجام دهید.

در حال حاضر ، بر هیچ کس پوشیده نیست که برخی از باکتری ها از نظر پزشکی در کنار شما هستند. بر اساس اعلام موسسه ملی بهداشت ، در حقیقت ، شما ده برابر بیشتر میکروب در بدن خود دارید و بین 1 تا 3 درصد از توده بدن خود را تشکیل می دهید. این چیز خوبیه. اینها قهرمانان سیستم ایمنی بدن شما ، سلامت دستگاه گوارش ، سلامت دهان و دندان ، و بیشتر و در مجموع میکروبیوم انسان را تشکیل می دهند. به بیان ساده ، میکروبیوم گروهی از باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها است که در بدن شما وجود دارد. در حقیقت ، میکروبیوم گوارشی بسیار مورد توجه قرار می گیرد ، اما میکروبیوم های دیگری نیز وجود دارند که برای عملکرد بدن شما ضروری هستند. علاوه بر روده باریک ، میکروبیوم پوست ، میکروبیوم واژن و میکروبیوم دهان همگی حاوی لوازم آرایشی متفاوت و تاثیرگذار هستند.

بیاموزید که چگونه هر یک از میکروبیوم های منحصر به فرد بدن شما در سلامتی شما نقش دارد و مهمتر از همه ، چگونه می توانید از میکروب های خود مراقبت کرده و باکتری های آلوده به آنها را تا حد ممکن متنوع نگه دارید.

میکروبیوم های اصلی بدن شما

میکروبیوم روده

زنی با دست روی شکم

چی

بیشترین غلظت میکروب ها در دستگاه گوارش است. در چند سال اخیر ، دانشمندان اطلاعات بیشتری در مورد میکروبیوم گوارشی – چگونگی نقش آن در تنظیم خواب ، پیری سالم ، عملکرد مغز و عملکرد عاطفی و حتی ایمنی (در هر حال ، حدود 70 درصد از سیستم ایمنی بدن شما در روده است) ، آموخته اند.

از آنجا که بیشتر فعالیت سیستم ایمنی در روده جذب می شود ، داشتن باکتری های خوب مهم است که به جلوگیری از التهاب و پاسخ های غیر طبیعی ایمنی کمک می کند. Christine Bishara ، MD ، پرستار در شهر نیویورک که متخصص در سلامت گوارش است ، می گوید: باکتری های مفید در روده یا پروبیوتیک برای غذا به پری بیوتیک بستگی دارد.

او می گوید: “اینها فیبرهایی هستند که در غذاهای گیاهی و همچنین میوه ها ، سبزیجات و حبوبات یافت می شوند.” بنابراین در مورد آن فکر کنید: اگر غذای پربیوتیک کافی در رژیم غذایی خود ندارید ، می تواند پروبیوتیک را از انجام وظیفه خود در حفظ ایمنی و هضم منظم منحرف کند.

پروبیوتیک ها همچنین به تقویت غشای گوارشی کمک می کنند. دکتر بشاره می افزاید: “اگر یکپارچگی دستگاه گوارش به خطر بیفتد ، سموم می توانند از طریق موانع ضعیف روده ای وارد جریان خون شوند و عوارض جانبی سیستم ایمنی بدن را ایجاد کنند که این سموم را خطرناک می داند.” این پاسخ ایمنی می تواند به سلول های بدن حمله کند ، که می تواند منجر به التهاب مزمن (و سایر علائم ناخوشایند GI) شود. اما کارهای زیادی می توانید برای مراقبت از میکروبیوم معده و جلوگیری از التهاب در وهله اول انجام دهید.

چگونه می توان از آن مراقبت کرد

  • مطمئن شوید رژیم غذایی شما پری بیوتیک است. داشتن میکروبیوم گوارشی برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است. این بدان معناست که غذای گیاهی بیشتری بخورید تا داروهای آزمایش کننده در روده شما تغذیه شوند. دکتر بشاره می گوید: “هدف این است که حداقل 25 تا 30 غذای گیاهی در هفته بخوریم تا تنوع گوارشی افزایش یابد.”
  • مصرف الکل و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. در حالی که اصلا نیازی به حذف این موارد از رژیم غذایی خود ندارید ، از الکل و غذاهای فرآوری شده در اعتدال استفاده کنید. دکتر بشاره می گوید: “همه آنها می توانند باکتری های مفید در روده ما را از بین ببرند و باعث ایجاد دیس بیوزیس شوند ، تعادل میکروب های مفید و غیر مفید.” غذاهای فرآوری شده همچنین می توانند باعث رشد باکتری های بد گوارشی شوند و به این تعادل کمک کنند.
  • مکمل پروبیوتیک مصرف کنید. خوردن غذاهای سوخته مانند کفیر ، کیمچی و میسو که حاوی داروهای تجویزی مورد نیاز شما هستند ، ایده خوبی است. همچنین می توانید از مکمل پروبیوتیک ، به ویژه مکمل حاوی طیف وسیعی از باکتری های بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس ، مانند Hut’s Gut Instinct ، برای افزایش تنوع در میکروبیوم استفاده کنید. دکتر بشاره می گوید: “این نوع پروبیوتیک ها مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده است که با کنترل چندین مسیر التهابی ، نه تنها بر روده ما ، بلکه بر سیستم ایمنی بدن ما نیز اثرات مفیدی دارند.”

میکروبیوم پوست

پوست اطراف

چی

کیران میان ، پزشک و متخصص پوست در شهر نیویورک می گوید ، اگرچه ممکن است نتوانید آن را ببینید ، اما باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها در پوست شما زندگی می کنند. اما احساس نکنید که باید به یک تکه صابون دوید. اگرچه ممکن است به نظر برسد که پوست شما با همه میکروب های موجود “تمیز” نیست ، اما در هر لایه از پوست سالم زندگی می کند.

دکتر میان می گوید: “میکروبیوم را به عنوان یک لایه محافظ پوست در نظر بگیرید.” از پوست در برابر میکروب هایی که می توانند به شما صدمه بزنند و باعث عفونت شوند محافظت می کند ، که این امر آن را به عامل اصلی سیستم ایمنی بدن (مانند میکروبیوم روده) تبدیل می کند. دکتر میان می افزاید: “میکروبیوم پوست همچنین به سیستم ایمنی ما می آموزد تا تفاوت بین عوامل بیماری زای خطرناک و بی ضرر را بیاموزد و با سیستم ایمنی بدن ما تماس می گیرد تا التهاب را کاهش دهد.”

اگر چیزی در مورد میکروبیوم پوست درست نیست ، ممکن است به آلرژی پوستی ، درماتیت و حتی عفونت های پوستی مبتلا شوید. شما باید یک میکروبیوم سالم داشته باشید که بتواند بین میکروب های مفید و مضر تمایز قائل شود و التهاب را که به بیماری های التهابی پوست از جمله آکنه ، اگزما و پسوریازیس کمک می کند ، تحت کنترل داشته باشید. تحقیقات جدید میکروبیوم معده و میکروبیوم پوست را در محور پوست گوارشی ترکیب می کند. دیس بیوز ، به ویژه در روده ، ناشی از رژیم نامتعادل ، حساسیت غذایی یا عدم تحمل غذایی ، می تواند باعث التهاب شود که باعث آکنه شدید یا سایر بیماری های پوستی می شود.

چگونه می توان از آن مراقبت کرد

  • تا جایی که می توانید ورزش کنید. وقتی عرق می ریزید ، می تواند به عنوان یک پری بیوتیک عمل کرده و باکتری های خوب را در میکروبیوم پوست شما تغذیه کند. دکتر میان می افزاید: “همچنین ، افزایش جریان خون در اثر ورزش ، به طور کلی برای پوست شما مفید است و اکسیژن تازه و مواد مغذی را تأمین می کند.” و علاوه بر آن ، یک مکمل ورزشی بدنسازی ، هورمون استرس التهابی کورتیزول را کاهش می دهد ، که هیچ ترجیحی برای پوست شما ندارد.
  • از ضدعفونی کننده های دست بیش از حد استفاده نکنید. در حالی که بهداشت دست در این مواقع که بیرون هستید و به آب و صابون دسترسی ندارید بسیار مهم است ، اما اگر می توانید به آن کمک کنید ، آن را اضافه نکنید. دکتر میان می گوید که چندین بار در روز رعایت بهداشت یا جایگزینی کامل شستن دست ها می تواند باکتری های خوب روی میکروبیوم پوست شما را از بین ببرد. او توصیه می کند پس از استفاده از ضدعفونی کننده برای محافظت از آن سد پوستی ، از مرطوب کننده روی دستان خود استفاده کنید.
  • از سردرد یا داروهای خوراکی استفاده کنید. محصولات مراقبت از پوست حاوی ترکیبات پروبیوتیک سوخته مانند کامبوچا و اسید لاکتیک می توانند به تسکین التهاب و حفظ میکرو فلور طبیعی پوست کمک کنند. همچنین می توانید از داروهای خوراکی خوراکی و پری بیوتیک مانند Skin Squad Pre + Probiotic برای رشد خوب باکتری ها ، حمایت از هضم طبیعی و حمایت از پوست خود از طریق محور گوارش پوست استفاده کنید.

میکروبیوم واژن

زنی که پاپایا در دست دارد

چی

ممکن است کمتر از میکروبیوم واژن آگاه باشید زیرا اغلب نشان داده نمی شود ، اما نقش مهمی در متعادل نگه داشتن بدن شما دارد. واژن نیز برای حفظ وضعیت موجود به میکروب ها بستگی دارد: دقیقاً نوع اصلی باکتری ها. فهیمه ساسان ، بنیانگذار OB-GYN از Kindbody در نیویورک ، توضیح می دهد: “باکتری اصلی استعماری یک فرد سالم لاکتوباسیلوس است و تصور می شود که اسید لاکتیک تولید شده آنها در برابر عفونت محافظت می کند.”

هدف از میکروبیوم واژن حفظ pH اسیدی است. دکتر ساسان می گوید محیط اسیدی نمی تواند از رشد عوامل بیماری زا که باعث عفونت می شوند ، مانند واژینوز باکتریایی (BV) و عفونت های مخمری حمایت کند. علائم دیگر ناراحتی باکتری های واژن شامل ترشح ، بو ، خارش و خارش است. بسیار متداول است که باکتری های موجود در میکروبیوم واژن تغییر کنند ، به ویژه در طول چرخه قاعدگی ، انواع مختلف جنسیت و استفاده از هورمون های جلوگیری از بارداری. به گفته موسسه ملی سلامت پروژه میکروبیوم انسان ، میکروبیوم در دوران بارداری به شدت تغییر می کند تا به طور خودکار برای تولید مثل آماده شود.

چگونه می توان از آن مراقبت کرد

  • در زیر بیشتر است. کارهای زیادی لازم نیست که از نظر مراقبت انجام دهید ، زیرا هر چیزی که بتواند تعادل PH طبیعی شما را مختل کند ، میکروبیوم واژن را نیز مختل می کند. بنابراین از هر نوع محصول “پاک کننده” واژن که حاوی عطر یا عطر است ، خودداری کنید. دکتر ساسان می گوید: “واژن خود را تمیز می کند.” او به سادگی توصیه می کند که قسمت بیرونی واژن را با صابون غیر ساینده و پوشیدن لباس های زیر نخی برای تمیز نگه داشتن وسایل تا حد امکان شستشو دهید.
  • علائم را نادیده نگیرید. بررسی منظم با OB-GYN کافی است تا هر چیزی غیرعادی را در میکروبیوم خود پیدا کنید ، اما اگر علائم عفونت بالقوه در وسط وجود دارد ، آنها را حذف نکنید. دکتر ساسان می گوید در صورت مشاهده هرگونه گروه خونی غیرطبیعی رحم ، رابطه جنسی دردناک ، خارش یا ترشحات ، با پزشک خود ملاقات کنید.
  • پروبیوتیک مصرف کنید دکتر ساسان می گوید که قرار دادن پروبیوتیک های خوراکی در برنامه معمول شما می تواند به شما در حفظ فلور واژن سالم کمک کند. این می تواند به عنوان خوردن غذاهای بیشتر و پروبیوتیک ، حتی ماست یا مصرف داروهایی مانند جشن خصوصی ، برای کمک به تعادل میکروبیوم واژن و ارتقا عملکرد بهتر دستگاه ادراری در نظر گرفته شود.

میکروبیوم دهان

زن با دهان باز لبخند می زند

چی

یک میکروبیوم یک طرفه وجود دارد و آن در دهان شما است. در مخاط دهان زندگی می کند که شامل تمام بافت های لثه ، زبان و داخل گونه ها است. سلامت دهان و دندان شما به باکتری های خوب بستگی دارد تا از دهان شما در برابر میکروب هایی که باعث ایجاد پلاک ، التهاب لثه و سایر بیماری های لثه می شوند محافظت کند. مواد مغذی مانند روی ، آهن و منگنز به تقویت این فعالیت ضد میکروبی کمک می کنند ، بنابراین شما در رژیم غذایی خود به مواد مغذی بیشتری احتیاج دارید (سبزیجات برگ دار ، غلات کامل و حبوبات را در نظر بگیرید. دکتر فریتاس می افزاید ، ویتامین D نه تنها برای سلامت میکروبیوم دهان ، بلکه برای جلوگیری از دندانهای حساس (دندانهای شما استخوانی هستند و استخوانها به ویتامین D نیاز دارند) و لثه های ضعیف مهم هستند.

باعث ایجاد میکروبیوم دهان در سیستم ایمنی بدن شما نیز می شود. دکتر فریتاس می گوید: “این یک مانع بین محیط خارجی و میزبان است.” باکتری های مناسب در میکروبیوم سالم دهان به مبارزه با عفونت های مخمر ، ویروس ها و باکتری های مضر کمک می کند.

چگونه می توان از آن مراقبت کرد

  • خمیردندان طبیعی را امتحان کنید. دکتر Freitas پیشنهاد می کند ، به خصوص اگر به دنبال افزایش سلامت میکروبیوم دهان خود هستید ، به آن یک خمیردندان بدون فلوراید بدهید. از آنجا که فلوراید ضد میکروب است ، می تواند باکتری های خوب موجود در میکروبیوم دهان را نیز از بین ببرد.
  • بارگذاری بر روی ویتامین Dبه دکتر Freitas توصیه می کند که مکمل های ویتامین D را به مدت حداقل 3 ماه به طور منظم برای تقویت دندان ها و لثه ها استفاده کنید. همچنین می توانید ویتامین D را از غذاهایی مانند ماهی آزاد و دیگر ماهی های چرب و محصولات لبنی غنی از ویتامین دریافت کنید.
  • پری بیوتیک و پروبیوتیک مصرف کنید. دکتر فریتاس می گوید: “برای دندان ها و لثه ها ، پروبیوتیک خوراکی می تواند از تأثیر ویروس ها و آلاینده ها بر فعالیت ضد میکروبی جلوگیری کند.” و سپس پری بیوتیک ، که در مکمل هایی مانند Skin Force و همچنین در غذاهای غنی از فیبر یافت می شود ، این هسته ها را تغذیه می کند تا همه میکروبیوم های شما در تعادل باشند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *