مسمومیت غذایی

بر اساس گزارش آژانس استانداردهای غذایی، تخمین زده می شود که سالانه بیش از ۵.۵ میلیون نفر در بریتانیا دچار مسمومیت غذایی می شوند، اما تنها تعداد کمی از آنها به پزشک خانواده خود مراجعه می کنند یا توصیه های پزشکی دریافت می کنند. به همین دلیل، سالانه کمتر از ۱۰۰۰۰۰ مورد برای علت دقیق مسمومیت غذایی مورد آزمایش قرار می گیرند. با این حال، بیش از ۲۰۰ بیماری شناخته شده وجود دارد که از طریق غذا منتقل می شود.

برخی از موارد مسمومیت غذایی می تواند علائم را در عرض ۳۰ دقیقه تا چند ساعت ایجاد کند، اما بیشتر موارد بین ۱۲ تا ۴۸ ساعت طول می کشد. با این حال، اگر مسمومیت غذایی ناشی از عفونت کمپیلوباکتر باشد، ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا علائم ظاهر شوند.

پس علائم چیست؟

این علائم بسته به علت ممکن است متفاوت باشد، اما شایع ترین علائم آن استفراغ، درد شکم و اسهال است. با این حال، علائم ممکن است شامل تب و لرز نیز باشد و به عنوان ضعف و خستگی غیر توصیفی هستند. یا قابل لمس مانند مدفوع خونی، کم آبی بدن، دردهای عضلانی.

دلایل؟

مسمومیت های غذایی را می توانیم به دو دسته تقسیم کنیم

عوامل عفونی

آنها شامل ویروس ها، باکتری ها و انگل ها هستند.

کمپیلوباکتر در طیور خام، شیر غیر پاستوریزه، گوشت قرمز و آب فرآوری نشده یافت می شود.

سالمونلا شایع ترین نوع بعدی است و در شیر غیر پاستوریزه، تخم مرغ، محصولات تخم مرغ خام، گوشت خام و مرغ یافت می شود.

• لیستریا، شیگلا (اسهال مسافران) و کلستریدیوم.

• باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس، کلستریدیوم پرفرنجنس و باسیلوس. این باکتری ها باعث استفراغ خفیف تا متوسط ​​و اسهال می شوند.

• باکتری های معمولی روده می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند، به عنوان مثال E. coli E157 می تواند باعث بیماری شدید، نارسایی کلیه یا آسیب خون شود.

عوامل سمی

• قارچ های سمی

غذاهای عجیب و غریب تهیه نشده است

• آفت کش ها روی میوه ها و سبزیجات.

مسمومیت غذایی معمولاً در عرض چند روز بدون مداخله پزشکی برطرف می شود، اما دوره بهبودی بستگی به نوع عفونت، سن و تناسب اندام فرد و اینکه آیا او شرایط پزشکی دیگری دارد یا خیر، دارد.

حفاظت

اقدامات بهداشتی خوب خطر مسمومیت غذایی را کاهش می دهد. غذای پخته شده را با غذای خام نگهداری نکنید، هر غذایی که تاریخ فروش آن گذشته است یا از آن مطمئن نیستید دور بیندازید و انواع غذاها و نوشیدنی ها را دور نگه دارید. از هر گونه مواد شیمیایی خانگی، مانند محصولات تمیز کننده و سفید کننده، مطمئن شوید که یخچال و فریزر از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و روی دمای مناسب تنظیم شده اند. دمای یخچال باید ۰-۴ درجه سانتیگراد (۳۳.۸ درجه فارنهایت – ۳۹.۲ درجه فارنهایت) و دمای فریزر باید زیر ۱۸- درجه سانتیگراد (-۰.۴ درجه فارنهایت) باشد.

مهم ترین دست های خود را پس از مراجعه به توالت، قبل از دست زدن به غذا یا دست زدن به مواد غذایی آماده برای خوردن بشویید.

در زمان استرس، مسافرت، بیماری، تغییر در رژیم غذایی (از جمله بیرون رفتن برای شام) و مصرف آنتی بیوتیک ها، باکتری های مضر و گاهی بیماری زا بر باکتری های دوست در سیستم گوارش ما غلبه می کنند. در این موارد استفاده از پروبیوتیک ها را توصیه می کنم [http://www.vidasana.co.uk/digestion.html] (کپسول ها حاوی باکتری های مفیدی مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم بیفیدوم هستند). بسیاری از شما قبلاً باکتری های پروبیوتیک موجود در ماست را می خورید، اما در شرایط فوق به میلیاردها باکتری اضافی برای نجات خود نیاز دارید. با استفاده از یک کپسول با قدرت بالا، معادل ۲۰ کاسه کامل ماست را به روشی آسان می گیرید. این کار سیستم ایمنی بدن شما را نیز تقویت می کند

درمان یا درمان

بسته به علت ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک به شما داده شود اما در حالی که احساس بیماری یا استفراغ می کنید هیچ غذایی نخورید. پس از مریض شدن یک ساعت به معده خود استراحت دهید و سپس جرعه های کوچک آب را امتحان کنید. اگر ضعیف و خسته هستید، بخوابید.

هنگامی که استفراغ متوقف شد، با مصرف باکتری های پروبیوتیک ذکر شده در بالا، بهبودی خود را تسریع خواهید کرد.

ممکن است دچار کم آبی شده باشید، بنابراین به تدریج مقدار مایعات مانند آب را افزایش دهید یا از پودرهای آبرسانی موجود در داروخانه ها استفاده کنید. مطمئن شوید که به طور منظم می نوشید.

از الکل خودداری کنید زیرا باعث کم آبی بدن شما می شود.

از نوشیدنی‌های ورزشی یا نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید زیرا محتوای قند آن ممکن است اسهال را افزایش دهد.

برای جلوگیری از سرایت بیماری به افراد دیگر، بهداشت فردی را رعایت کنید.

فقط بعد از اینکه چندین ساعت از بیماری و اسهال خلاص شدید سعی کنید دوباره غذا بخورید. خوردن مقدار کمی از غذاهای آسان که برای معده آسان است (مانند برنج، نان، سیب زمینی و غلات کم قند)

آیا مصرف پروبیوتیک ها اثرات منفی دارد؟

پروبیوتیک ها به خوبی قابل تحمل و بی خطر هستند. هیچ تداخل دارویی یا عوارض جانبی گزارش نشده است و هیچ خطر شناخته شده ای برای مصرف بیش از حد وجود ندارد. پروبیوتیک ها را می توان توسط زنان باردار و شیرده مصرف کرد و می تواند در اسرع وقت به کودکان خردسال داده شود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر