رابطه تغذیه و احساسات


جی! تغذیه و احساسات چه ارتباطی با هم دارند؟

پیوند بین تغذیه و احساسات یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعات در علم تغذیه است که تا کنون در مورد آن بحث زیادی نشده است. رابطه بین تغذیه و ساختار تغذیه ای و احساسات و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر نتایج در این زمینه بر اساس تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی است و داده های انسانی بسیار کمی در کوتاه مدت در دسترس است.

ما بر اساس شخصیت خود شخصیت اضافه کرده ایم. و شرایط انسانی را ایجاد می کند. که مانند سایر موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ به عنوان هوش و دانشی که تعریف روشنی ندارند ، روحیه مظهر ارتباط است. اینکه هرکسی بتواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که ناراحت هستند پرخاشگر هستند. رفتار پرخاشگرانه ای که در کودکان و بزرگسالان وجود دارد تغییرات قابل توجهی را نشان می دهد که می تواند در روان افراد ایجاد شود.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جالب و پیچیده ، ارتباط تغذیه و احساسات است که با وجود پیچیدگی ، هزینه کمی دارد. و کمی بحث و ارزیابی شد. اساس نظریه این رابطه از آنجا گرفته شده است. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی ساخته شده اند. و تغییرات در سطح مواد مغذی عرضه شده. این می تواند سطح مغز این حامل های شیمیایی و همچنین سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش سایر مواد مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش سایر عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند ، کنترل می شوند و می توانند هوشیاری و توجه را افزایش دهند.
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، نتایج کمی در تحقیقات انسانی یافت می شود. به همین دلیل ، بحث دیگری که می توان مطرح کرد جمع بندی نتایج مطالعات حیوانی برای انسان است. و نمی توان آنها را به روشنی بیان کرد. در عین حال ، سیستم عصبی انسان پیچیده تر و پیچیده تر است. و ایستگاه های مختلف در این منطقه دخیل هستند.

رابطه تغذیه و احساسات |  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها هورمون عصبی سروتونین را به مغز آزاد می کنند. عملکرد آن کنترل خواب ، افزایش خلق و خو و کاهش افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی ، احساس آرامش و رضایت در افراد ایجاد می شود. که گاهی این احساسات بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی غذاهای خوش طعم دارای چربی زیادی باشند.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و بعد از آن فرد احساس خوبی دارد. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین افزایش می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، بسیاری از افراد از شیرینی اجتناب می کنند و شور و شیرین می شوند؟

اکثر مردم رژیم می گیرند و در این رژیم آنها شیرینی ها را به طور داوطلبانه حذف می کنند. زیرا آنها فکر می کنند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و مریض نشوید ؛ برعکس ، هنگام مواجهه با یک گیاه ناشناخته که تلخ یا تلخ بود ، آنها احساس اضطراب می کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز عادت به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با آب نبات متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز پنهان می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارد. اما در مورد شکلات ، نتایج نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز ترشح می شود. که در مردان احساس لذت ایجاد می کند و این پدیده در زنان بیشتر شایع است زیرا تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی رخ می دهد.

تأثیر گیاهخواری و مصرف گوشت بر رفتار انسان

گوشت اندروژن ها را جمع می کند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و ترکیبات شیمیایی است که وارد رژیم غذایی حیوان می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که غذاهای گیاهی مصرف می کنند ضعیف تر هستند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. هیجانی.
مطالعات نشان داده است که میزان روی سرم در افراد افسرده مشابه افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده حدود نیمی از افراد سالم است.

متأسفانه نوجوانان و نوجوانان امروزی عادت به خوردن فست فود دارند. احتمالاً سیاه و سفید به نظر نخواهید رسید. و رد یا تأیید کامل موضوع. بعید است که آموزش در این زمینه نیز م workثر باشد. چون این غذاها جالب هستند. و تجارت کمک می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. این فست فودها را در حد اعتدال مصرف کنید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور مکرر و روزانه ، و اینکه جوانان به سراغ مواد طبیعی میوه و سبزیجات رفته و همچنین آب بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادت خوبی داشتیم و آن پذیرایی از مهمانان با آب لیمو بود. متأسفانه ، در حال حاضر جایگزین نوشیدنی های سرد و تجاری و مضر شده است.


اطلاعات بیشتر: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


رژیم متعادل ، متعادل و متنوع. به طور طبیعی ، دستگاه بدن ، که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خدا است ، به خوبی کار می کند.
وی به پیشرفت هایی اشاره کرد که در صنایع غذایی به دست آمده و ما ایرانی ها را از سنت های خود دور کرده است. تحولات در صنعت غذا ، گسترش روابط بین المللی و رشد ارتباطات فرامرزی باعث تغییر در عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه بسیاری از سنت ها توسط ما ایرانیان رعایت می شود. همچنین ، هیچ سفره ای به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. و عادت فست فودها با چیپس و پنیر که پر از چربی اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم آن را خوشحال می کند ، افزایش یافته است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها چربی بدن ، مغز و اعصاب را تأمین می کند. اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین برای رسیدن به بدن کافی نیست. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به خوبی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد و طبیعتاً این سیستم باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج شده و به جای حمله به دشمن ، به بدن خود حمله می کند.

عدم استفاده از مکمل های آهن و کم خونی می تواند منجر به خستگی ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه رویکردهای اساسی تغذیه و تغذیه و عادات غذایی می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه اصفهان کلیک کنید.


توصیه شده:

مصرف هندوانه با چربی اضافی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های مدیریت گرسنگی

راهنمای خرید شیر

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *