خواص گیلاس و راه های افزایش مصرف مواد مغذی


گیلاس حاوی مواد مغذی زیادی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیلاس می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به کاهش التهاب ، محافظت از سلامت قلب و بهبود خواب کمک کند.

مزایای گیلاس برای سلامتی می تواند به عوامل مختلفی از جمله نوع گیلاس ، شدت و دفعات استفاده بستگی داشته باشد. در این مقاله ، ما شواهد علمی در مورد مزایای گیلاس برای سلامتی ، ویژگی های تغذیه ای آنها و نحوه استفاده بیشتر از گیلاس در رژیم غذایی را بررسی می کنیم.

مهمترین خواص گیلاس

1- برای التهاب مهم است

التهاب یک واکنش طبیعی بدن در برابر بیماری یا آسیب است و ممکن است مزایای کوتاه مدت داشته باشد ، اما التهاب مزمن باعث بسیاری از بیماری های مزمن می شود. اگرچه رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، اما وجود گیلاس در رژیم غذایی به ویژه ضد التهاب است.

طبق مطالعه ای در مورد گیلاس و التهاب در سال 2018 ، از هر 16 نفری که گیلاس می خوردند ، التهاب 11 مورد کاهش می یافت. این مطالعه بر روی نوع گیلاس و میوه گیلاس ، آب گیلاس و عصاره آنها استفاده شد.

2- برای نقرس مفید است

خواص ضد التهابی گیلاس می تواند برای نقرس نیز مفید باشد. نقرس باعث درد ناگهانی و شدید مفصل می شود. این وضعیت ناشی از سطوح بالای اسید اوریک در خون است. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد بیان کرد که مصرف گیلاس می تواند سطح اسید اوریک را در بدن متعادل نگه دارد.

این مطالعه نشان داد که استفاده از عصاره گیلاس یا خوردن گیلاس به طور مستقیم باعث کاهش نقرس تا 35 درصد در مدت 2 روز می شود. عوارض جانبی گیلاس ، صرف نظر از جنسیت ، وزن بدن ، مصرف پورین و الکل و داروهای ضد نقرس ، همچنان باقی می ماند مثبت

3- برای سلامت قلب مهم است

به طور کلی ، رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و چربی های اشباع شده برای سلامت قلب مفید است ، اما گیلاس می تواند برای قلب سالم بسیار مهم باشد ، زیرا توانایی کاهش فشار خون را دارد.

چندین مطالعه محصولات گیلاس را به عنوان عاملی برای کاهش فشار خون شناسایی کرده اند. یک مطالعه قبلی بر روی زنان مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 40 گرم عصاره گیلاس در روز به مدت 6 هفته فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. گیلاس حاوی چندین ماده مغذی و همچنین پلی فنول ها و پتاسیم است که می تواند به کنترل فشار خون کمک کند.

پلی فنول ها یک آنتی اکسیدان هستند که می توانند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کنند.  یک مطالعه عمیق در سال 2018 نشان داد که افزایش استفاده از پلی فنول ها می تواند فشار خون را کاهش دهد.  صد گرم گیلاس خام حاوی حدود 5 of از نیاز روزانه فرد به پتاسیم است.  مصرف کافی پتاسیم برای فشار خون سالم ضروری است.

گیلاس و سلامت قلب و عروق

4- برای خواب مهم است

طبق مطالعه ای در سال 2013 ، گیلاس منبع غنی و طبیعی ملاتونین است ، یک انتقال دهنده عصبی که بر خواب و خلق و خو تأثیر می گذارد. ملاتونین می تواند برای افراد خواب آلود مفید باشد زیرا باعث خواب آلودگی می شود.

در سال 2013 ، افراد بین 20 تا 85 سال در این مطالعه شرکت کردند و محققان خواب افرادی را که از محصولات مرتبط با گیلاس علیه افرادی که از مواد مخدر استفاده می کردند ، استفاده کردند. در میان شرکت کنندگانی که از محصولات مرتبط با گیلاس استفاده می کردند ، خواب و استراحت شب بسیار بهبود یافته بود. افزایش خواب شرکت کنندگان عمده حتی چشمگیرتر بود.

همچنین بخوانید: برای خواب راحت چه بخوریم؟

5- بهبود بعد از ورزش مهم است

ورزش منظم یک فعالیت مهم برای داشتن یک زندگی خوب است. با این حال ، ورزش می تواند باعث درد عضلانی شود یا فرد می تواند به گونه ای ورزش کند که باعث کشیدگی و آسیب عضلات شود. در سال 2020 ، مطالعه ای انجام شد که در آن شرکت کنندگان از عصاره گیلاس در پودر یا آب به مدت 7 روز ، 1.5 ساعت قبل از ورزش استفاده کردند.

نتایج نشان داد که استفاده از گیلاس استقامت را در حین ورزش افزایش می دهد. شاید به این دلیل باشد که گیلاس دارای شاخص گلایسمیک پایین و خواص ضد التهابی و همچنین اکسیدان ها و بهبود جریان خون است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا ببینند آیا گیلاس می تواند زمان بهبود و درد بعد از ورزش را کاهش دهد یا خیر.

حقیقت تغذیه گیلاس

  • به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان گیلاس تازه حاوی موارد زیر است:
  • کالری: 95
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • نشاسته: 24 گرم
  • فیبر: 3.2 گرم (منبع خوب فیبر)
  • شکر: 19.2 گرم
  • کلسیم: 20 میلی گرم
  • آهن: 0.5 میلی گرم
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • پتاسیم: 333 میلی گرم

ویتامین C: 10.5 میلی گرم (منبع خوبی از ویتامین C)

چگونه یک گیلاس زیبا را تشخیص دهیم

به گفته دانشگاه ایالت اوهایو ، اگر به دنبال خرید گیلاس تازه هستید ، باید آن گیلاس هایی را انتخاب کنید که ظاهری جامد ، روغنی و براق دارند. از خرید گیلاس های نرم ، صاف و نازک خودداری کنید ، زیرا این نشان می دهد که احتمال کمیاب بودن آنها وجود دارد.

گیلاس ها را در ظرف کوچکی در یخچال قرار دهید تا تمیز بمانند و فشار گیلاس های بالایی گیلاس های پایینی را خرد نمی کند. گیلاس های خود را درست قبل از غذا با آب سرد بشویید.

چگونه گیلاس بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید

  • روش های زیادی برای استفاده بیشتر از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. گیلاس در انواع مختلف موجود است ، از جمله:
  • میوه های خام
  • میوه خشک شده
  • کمپوت یا پوره میوه
  • آب میوه
  • عصاره ، که از آن می توان آب را رقیق کرد

پودر

  • برای افزودن گیلاس به رژیم غذایی سالم می توانید:
  • گیلاس تازه را به سالاد میوه ، نرم ، بلغور جو دوسر و ماست اضافه کنید.
  • گیلاس خشک را به مخلوطی از میوه ها و مغزها ، غلات ، موسلی و گرانول اضافه کنید.

گیلاس را با غذاهای شیرین مانند سالاد ، پنیر ، غذاهای دریایی یا گوشت ترکیب کنید.

هنگام استفاده از گیلاس و محصولات حاوی گیلاس از افزودن شکر خودداری کنید. برخی از محصولات گیلاس حاوی مقدار زیادی شکر افزوده هستند.

جی! آیا می توانیم به گیلاس حساسیت داشته باشیم؟

اگرچه حساسیت به گیلاس مانند سایر حساسیت های غذایی رایج نیست ، اما می تواند باشد. حساسیت به گیلاس را می توان به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم کرد. حساسیت اولیه به گیلاس به این معنی است که شما به خود میوه حساسیت دارید. حساسیت اولیه کمتر از حساسیت ثانویه است. در حساسیت دوم ، شما همچنین به گرده یک خانواده میوه خاص حساس خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *