جی! شاخص قند خون چیست؟ جی! چه غذاهایی در آن مشخص شده است؟


شاخص قند خون

شاخص قند خون یا سطح قند خون این یک گام مهم برای افراد مبتلا به دیابت و حتی افرادی است که از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنند. نوع غذای مصرفی می تواند در ارتقاء قند خون بسیار مفید باشد ، اما با توجه به اینکه رژیم غذایی روزانه ما این است که به سرعت هضم می شود و قند را در خون قرار می دهد ، باید در انتخاب آن دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا نکات کلیدی در این زمینه را به شما بگوید.

جی! شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این نشان دهنده یک محدوده عددی است میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و به دلیل مصرف غذا افزایش سطح قند خون را نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مورد استفاده در چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت ساده ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا سایر غذاها ، بسته به رتبه 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذای مصرفی بلافاصله از بدن خارج شود ، 100 می شود. با این حال ، خوردن غذاهای زیاد با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را به دنبال داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه ، خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین کمتر از 50 برای اطمینان از سلامت بدن بسیار مهم است. بیشتر اوقات به این روش هضم و استرس آنها در بدن مورد نیاز هستند و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف خواهد شد.

علاوه بر این ، کربوهیدراتهای مصرفی روزانه به دو گروه تقسیم می شوند مدرن و ساده آنها تقسیم شده اند. کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع قوی کربوهیدرات مانند غلات و حبوبات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا جذب و جذب بدن شوند.

جی! شاخص های قند چه کاربردی دارد؟

شاخص قند خون به عنوان یک ابزار بسیار مناسب برای پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب بر این شاخص تمرکز می کنند تا رژیم غذایی را برای کاهش وزن یا کنترل بیماری تنظیم کنند و رژیم غذایی را با توجه به نیاز بدن به آنها تنظیم کنند.

به همین دلیل ، لازم است منابع غذایی با شاخص های قند خون بالا ، متوسط ​​و پایین را بدانید. در ادامه به معرفی کامل آنها می پردازیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، رتبه 0 تا 100 سطح خوبی از قند در بدن است. به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، خوردن غذاهایی که شاخص قند خون آنها کمتر از 50 است ، بسیار مهم است.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی که دارای قند زیر 55 هستند ، غذاهای با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • به غذاهایی که بین 56 تا 69 سال دارای شاخص قند هستند ، شاخص گلیسمی متوسط ​​می گویند.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بالای 70 هستند ، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

اما هر کدام از این غذاها حاوی چه چیزی هستند؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین کمتر از 55 دارای نرخ جذب بالایی هستند و در نتیجه مصرف آنها می تواند مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که شخصی که از این گروه غذایی استفاده می کند کمی احساس گرسنگی می کند. با این حال ، می توان روند کاهش وزن را بهتر کنترل کرد و حتی دیابت را کنترل کرد.

به طور معمول استفاده از این گروه از غذاها در تغذیه مناسب باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتایج مطلوب برای سلامت بدن برسیم. نمونه های این گروه شامل موارد زیر است:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • بادام زمینی مانند بادام ، پسته و بادام زمینی و…
  • حمام می کنی
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و…
  • غلات کامل مانند جو ، رشته فرنگی گندم ، نان گندم
  • محصولات لبنی شامل ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 میزان جذب متوسطی در دستگاه گوارش خواهند داشت. این گروه از غذاها اغلب باید در حد اعتدال مصرف شوند و استفاده روزانه بیش از حد توصیه نمی شود. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • بیسکویت جو
  • آرد ذرت و ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهایی مانند فرنی که با آنها تهیه می شود
  • غذاهایی که با آرد سفید تهیه می شوند مانند ماکارونی تهیه شده با آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را به جریان خون وارد می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را افزایش می دهند. اینها همچنین باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و به مرور زمان منجر به عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شوند. علاوه بر این ، انرژی دریافت شده توسط این گروه غذایی بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به تمرینات بدنی بالا است.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا را برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت توصیه می کنند. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک و انگور و خرمای خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و بیسکویت ، به ویژه کیک هایی که با آرد برنج تهیه می شوند
  • غلات عمده یا غلات تهیه شده با جو

چرا غذاهایی با شاخص گلایسمیک پایین بخوریم؟

مصرف غذاهایی با شاخص قند پایین چندین اثر مثبت دارد. جلوگیری از دیابت ، کاهش کلسترول و کلسترول بد ، جلوگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و جلوگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد پد آج و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، همیشه تاکید می شود که غذاهای با شاخص گلایسمیک پایین باید بیشتر در تغذیه و غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا باید کم مصرف شوند و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *