جی! سوء تغذیه در سالمندان چیست و چگونه درمان می شود؟


سوء تغذیه در افراد مسن سوءتغذیه در افراد مسن زمانی رخ می دهد که فرد مقدار مناسب مواد مغذی را برای عملکرد مناسب بدن خود دریافت نکند. این وضعیت اغلب شامل تعادل پروتئین ، کالری و سایر ویتامین های ضروری است که بدن هر روز به آن نیاز دارد.

علائم سوء تغذیه در افراد مسن

در حالی که سوء تغذیه در هر سنی خطرناک است ، افراد مسن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که یک فرد مسن دچار سوء تغذیه است ، این وضعیت او را در معرض خطر بیشتری برای سقوط ، بهبودی آهسته ، بستری شدن ، عود بیماری و احتمالاً مرگ قرار می دهد.

سوء تغذیه در افراد مسن می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد ، از جمله کاهش اشتها ، ناتوانی در جویدن و بلع و افزایش استفاده از داروهای تجویزی.

سایر عوامل خطر عبارتند از افسردگی ، بیماری های روانی ، بیماری های مزمن و عدم تغذیه مناسب ، چه به دلیل کمبود غذا و یا عدم توانایی در تهیه یا خرید غذای جدید.

سوءتغذیه فقط برای افراد مسنی که از گرسنگی یا سوء تغذیه رنج می برند اتفاق نمی افتد. افراد مسن مبتلا به بیماری های مزمن بیشتر در معرض سوء تغذیه هستند.

به عنوان مثال ، اگر یک فرد مسن به دیابت ، سرطان یا بیماری آلزایمر مبتلا شود ، اشتهای آنها تحت تأثیر قرار می گیرد و در خوردن غذا دچار مشکل می شوند.
هنگامی که این بیماریها تحت کنترل و نظارت پزشکی قرار نگیرند ، متابولیسم افراد مسن را به آرامی تغییر داده و گاهی اوقات افراد مسن را دچار سوء تغذیه می کنند.

افراد مسن نیز بیشتر در بیمارستان بستری هستند و بیشتر در مراقبت های طولانی مدت هستند ، که همه آنها را در معرض سوء تغذیه قرار می دهد.
تخمین زده می شود که 65 درصد از سالمندان بستری در بیمارستان ممکن است دچار سوء تغذیه شوند.

علائم سوء تغذیه در افراد مسن

علائم رایج سوء تغذیه عبارتند از:

کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود
احساس ضعف یا خستگی
از دست دادن اشتها
تورم یا تجمع مایعات در بدن
کاهش اشتها و اشتها

تشخیص سوء تغذیه در سالمندان

مشکلات ناشی از سوء تغذیه در سالمندان

افراد مسن به دلیل سوء تغذیه ممکن است نگرانی های مختلفی در زمینه سلامتی داشته باشند ، از جمله:
افزایش خطر مرگ
افزایش خطر بستری شدن
ضعف سیستم ایمنی بدن ، که می تواند خطر عفونت را افزایش دهد
از دست دادن استخوان و ضعف عضلانی ، که می تواند منجر به افتادن و شکستگی استخوان ها شود
عدم ترمیم مناسب زخم

عوامل م theثر بر بروز سوء تغذیه

سوء تغذیه معمولاً در اثر تغذیه نامناسب یا کمبود مواد مغذی ایجاد می شود. با این حال ، سوء تغذیه اغلب پیچیده تر است و ناشی از ترکیبی از مسائل جسمی ، اجتماعی و روانی مانند موارد زیر است:

بدن با افزایش سن تغییر می کند.
با افزایش سن ، طبیعی است که قدرت بویایی ، طعم و اشتها کاهش یابد. این شرایط می تواند لذت بردن از غذا و عادت خوردن عادی را دشوار کند.

بیماری.
اگر استرس و التهاب مرتبط با بیماری را تجربه می کنید ، این عوامل ممکن است در تغییر توانایی بدن در پردازش مواد مغذی و کاهش اشتها نقش داشته باشند.

ناتوانی در خوردن.
سلامت ضعیف دندان ، محدودیت توانایی کار با بشقاب ، یا مشکل در جویدن یا بلع می تواند منجر به سوء تغذیه شود.

مرگ روانی
مشکلات حافظه یا رفتارهای ناشی از زوال عقل یا بیماری آلزایمر می تواند منجر به فراموش کردن غذا خوردن ، نخریدن غذا یا سایر عادات غذایی شود.

پزشکی
برخی از داروها می توانند بر توانایی افراد مسن برای جذب مواد مغذی یا اشتهای آنها تأثیر بگذارند.

رژیم محدود
هنگامی که بیماری های مزمن سالمندان از طریق محدودیت های تغذیه ای مدیریت می شوند ، این شرایط می تواند منجر به سوء تغذیه و سوء تغذیه شود.

درآمد کم.
افراد مسن ممکن است با چالش های مالی روبرو شوند که خرید غذاهای سالم را برای آنها مشکل می کند ، به ویژه اگر داروهای گران قیمت مصرف می کنند.

ارتباطات اجتماعی را کاهش دهید
افراد مسن که معمولاً تنها غذا می خورند ، کمتر از غذا لذت می برند و ممکن است اشتهای خود را برای پخت و پز و غذا از دست بدهند.

دسترسی محدود به غذا.
افراد مسن با تحرک محدود ممکن است دسترسی آسان به نوع غذایی مناسب نداشته باشند.

غمگین.
افسردگی ، بیماری و مشکلات سلامتی ، بی تحرکی ، تنهایی و عوامل دیگر می توانند در افسردگی نقش داشته باشند – که می تواند منجر به از دست دادن اشتها شود.

اعتیاد به الکل
مصرف الکل می تواند منجر به عادات غذایی نامناسب و تصمیمات تغذیه ای نادرست شود. مصرف زیاد الکل در بدن سالمندان می تواند در هضم و جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کند.

درمان سوء تغذیه در سالمندان

بهبود تغذیه

استفاده از استراتژی های تغذیه مناسب می تواند به افراد مسن کمک کند تا بهتر غذا بخورند. عادات غذایی خوب باید شامل موارد زیر باشد:

غذاهای غنی از مواد مغذی مصرف کنید.
غذاهای خوشمزه خود را با انواع غذاها از جمله ماهی ، میوه و سبزیجات ، گوشت بدون چربی و غلات مرتب کنید.

گیاهان معطر و ادویه جات ترشی جات.
از گیاهان و ادویه جات برای ایجاد هیجان و طعم در غذا استفاده کنید.

میان وعده های سالم.
همیشه از میان وعده هایی مانند شیر کم چرب ، میوه یا سبزیجات و غذاهای مغذی استفاده کنید.

مکمل.
برای افزودن کالری به رژیم غذایی روزانه خود ، می توانید از نوشیدنی های غذایی اضافی استفاده کنید. برای افزودن پروتئین بدون افزودن چربی اشباع شده ، آرد آب پنیر یا سفیده تخم مرغ را به وعده های غذایی اضافه کنید.

چه زمانی باید در مورد سوء تغذیه در سالمندان با پزشک خود صحبت کنید؟

در صورت داشتن هرگونه نگرانی در مورد تغییر اشتها ، تغییرات وزن یا سایر مشکلات تغذیه و سلامتی با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک می تواند با روش های زیر به سالمندان کمک کند:

  • وزن خود را به طور منظم کنترل کنید و بدن خود را از نظر سوء تغذیه تحت نظر داشته باشید
  • شرایط پزشکی و بیماری هایی که می توانند منجر به مشکلات سلامتی یا کاهش وزن شوند را ارزیابی کنید
  • درمان بیماریهای زمینه ای که باعث سوء تغذیه می شوند
  • جلوگیری از تغییرات تغذیه ای برای بیماری هایی مانند دیابت
  • دریافت کالری روزانه مناسب شرایط بدن سالمندان
  • مکمل های ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز را توصیه کنید
  • برای کاهش عوارض جانبی ، داروهای تجویزی را تغییر دهید
  • دریافت رژیم غذایی مناسب از طریق رژیم غذایی نباید پیچیده باشد. تشخیص زودهنگام بیماری از طریق آزمایشات معمول بهترین نتایج را ارائه می دهد.
  • سوء تغذیه در افراد مسن

اولین مرکز پرستاری سلامت با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل ، با کادر ماهر و متخصص خود آماده خدمت رسانی به شهروندان عزیز در هر زمان می باشد.

پرسنل ماهر این مرکز از طریق افراد مسن ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال همیشه بر اساس آخرین استانداردهای مراقبت و خدمات پرستاری مراقبت ارائه می دهند و راحتی و ایمنی شما عزیزان را در اولویت اول قرار داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و با مشورت پزشک یا متخصص انجام می شود.
لطفاً این نسخه را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *