جی! در مورد شاخص های قند خون چه می دانید؟


جی! از شاخص قند خون قند خون چه می دانید؟

شاخص قند خون کلمه ای است که در رابطه با غذاها به کار می رود عبارت است از خوردن مقدار معینی (100 گرم) از هر غذا (به عنوان مثال حبوبات ، میوه ها ، نان و …) و سپس اندازه گیری قند خون و مقایسه این عدد. با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم شکر یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد نشان داده شده است. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند که در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، قصد داریم در مورد شاخص قند خون اظهار نظر کنیم.

برای افراد دیابتی ، انتخاب غذاهای کم قند در اولویت قرار گرفته است در حالی که برخی از افراد انواع غذاهای شیرین (مخفیانه یا آشکارا در غذاها) را در سطح مورد نیاز می خورند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. نوعی استرس التهابی را به بدن می افزاید. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی مثر باشد. شکر موجود در رژیم غذایی به دو نوع اصلی ساده و پیچیده تقسیم می شود.


توصیه شده:

با تغذیه بوهای بد را از بین ببرید


از غذاهای ساده قندی می توان عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و …) یا غذاهای شیرین (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و از غذاهای پیچیده شیرین می توان میوه ، آجیل یا غذاها را نام برد. برخی دیگر حاوی کربوهیدرات هستند (مانند سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، ماکارونی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش تقاضا برای قند سفت می تواند قند خون را نیز افزایش دهد.ممکن است منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای ذکر شده در بالا موثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و کربوهیدراتهای پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقاء سلامتی بسیار عالی هستند. به همین دلیل ، آنها باید به گونه ای پذیرفته شوند که مناسب همه باشد. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا منجر به افزایش قند خون نشود.

عوامل م responseثر بر پاسخ قند خون غذا

عوامل متعددی بر پاسخ قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدراتهای داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت کربوهیدراتها (آمیلوز ، آمیلوپکتین و کربوهیدراتهای مزمن) ، نوع و زمان پخت ، فرآیندهای غذا ، پیکسل های غذا “غذا یک نوع غذا و همچنین غلظت قند خون است که به آن متصل می شود و شدت تحمل قند. “به عنوان یک قاعده کلی ، طولانی شدن پخت و پز ، آسیاب کردن ، جوشاندن ، جوشاندن و سپس هضم و هضم غذا باعث افزایش میزان قند در غذاها می شود.

به عنوان مثال سیب زمینی یکی از موادی است که اکثر مردم هر روز از آن استفاده می کنند. بیشتر اوقات ، با سایر روشهای پخت تهیه می شود. حاوی قند خواهد بود. متداول ترین روش پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس برای تهیه الکل روی آتش بگذارید تا نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزودن قندهای ساده خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ، به دلیل آب و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (الیاف) در آبمیوه گیری ، قند بیشتری در مقایسه با میوه های تازه یا خشک شده دارند که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. قند خون را افزایش می دهد

شاخص میوه قند خون

شاخص میوه قند خون نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین است. غذاهایی را مصرف کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست و شکل خرد شده آنها مقایسه کنید.) همچنین لوبیا بخورید (به عنوان گروهی از غذاها با وجود کربوهیدراتهای بالا و همچنین فیبر) قند زیادی نمی دهد. مصرف این نوع غذا در ترکیب با غذاهای کربوهیدرات دار می تواند راهی عالی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

شاخص قند خون متخصص تغذیه اصفهان

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدید نسبت به شاخص گلیسمی است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در کنترل قند خون بسیار مهمتر از شاخص های قند خون است. بنابراین ، اولین قدم در برنامه تغذیه ، کل کربوهیدرات مصرفی و سپس تمرکز بر منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی این است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، آن را به عنوان جزء اصلی غذا و میان وعده انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدراتهای تغذیه ای است که بر اساس آن هر رژیم کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و کربوهیدرات ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای نشاسته ای شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به کمیت و کیفیت کربوهیدرات های مورد استفاده در تغذیه برای همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و افرادی که در معرض دیابت هستند ، نیاز به مشاوره متخصص تغذیه است.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه رویکردهای اساسی تغذیه و تغذیه و عادات غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


توصیه شده:

کاهش منفی و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

پودر سرکه یا سودا

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *