تغذیه و پیری متخصص تغذیه کلینیک تغذیه و متخصص تغذیه


همه چیز در مورد تغذیه و پیری

تغذیه و پیری یکی از موضوعات تغذیه این است که به آن پرداخته می شود. با افزایش سن ، تغییرات روانی به آرامی در تمام سیستم های بدن رخ می دهد. این تغییرات تحت تأثیر عوامل زیادی مانند وقایع زندگی ، بیماری ها ، استعداد ژنتیکی و عوامل اجتماعی و اقتصادی قرار می گیرد. (متخصص تغذیه تهران)

از جمله این تغییرات می توان به حس چشایی ، بینایی ، بویایی و غیره اشاره کرد که هر یک می تواند بر مصرف غذای افراد مسن تأثیر بگذارد. بارزترین تغییر در حس چشایی و بویایی است که منجر به کاهش اشتها یا افزایش مصرف موادی مانند نمک ، شکر و چربی می شود.

از دست دادن دندان ها یکی دیگر از شرایطی است که می تواند جویدن غذا و کاهش مصرف غذا را با مشکل مواجه کند.

تغذیه و پیری

تغذیه برای افراد مسن

در بسیاری از نسل های گذشته ، پرخوری نشانه سلامتی بود. بنابراین وقتی یکی از اعضای سابق خانواده ، مانند پدربزرگ و مادربزرگ ، در حال کاهش وزن است و اشتهای کمی دارد چه باید کرد؟ در این مورد ، شما باید چندین معیار را رعایت کنید تا از سوء تغذیه و عواقب آن جلوگیری کنید.

وقتی کودکی به مادربزرگتان سر می زد ، او به خاطر تهیه غذاهای زیبا برای مهمانان شهرت داشت. برای مهارت های آشپزی معروف مادربزرگ ، کبابی با آب میوه ، کیک های خانگی ، پای سیب شیرین و یک کیک شکلاتی منحصر به فرد به شما داده شد. اما اکنون که او به سن خاصی رسیده است ، به نظر می رسد نگرش او نسبت به غذا تغییر کرده است. شخصی که دو بار در روز غذا می خورد ، اکنون مانند گنجشک غذا می خورد. چی شد؟

متأسفانه ، این امر غیر معمول نیست که افراد مسن بالای 70 سال دچار سوءتغذیه هستند و بنابراین نیازهای تغذیه ای آنها برآورده نمی شود. در حقیقت ، با افزایش سن ، متابولیسم بدن ما کند می شود. این بدان معناست که بدن انرژی کمتری برای انجام فعالیت های مختلف مصرف می کند. بنابراین ، طبیعی است که فرد اشتهای خود را از دست بدهد. همچنین ، آنها زودتر از هر وعده غذایی معمولی احساس سیری می کنند. در بیشتر موارد ، نیازی به نگرانی نیست. در صورت کاهش اشتها منجر به سوء تغذیه می شود.

نکاتی در مورد تغذیه و پیری

مصرف انواع طعم ها مانند آب لیمو ، فلفل و مواد گیاهی می تواند اشتهای فرد را تا حدودی افزایش دهد. تغییرات کلی در دستگاه گوارش مانند کاهش کلی سطح عملکرد و تغییر در ترشح آن نیز بر تغذیه فرد تأثیر مستقیم دارد. مصرف کافی آب و فیبر غذایی می تواند در مدیریت م digestiveثر عملکرد دستگاه گوارش مثر باشد.

تغییرات دیگر نیز بر وضعیت تغذیه فرد تأثیر می گذارد. با افزایش سن ، ماهیچه های بدن کاهش یافته و چربی افزایش می یابد. از سوی دیگر ، توانایی بدن در ساخت پروتئین کاهش می یابد. این تغییرات می تواند بر عملکردهای حیاتی بدن تأثیر بگذارد. اما یکی از مهمترین اثرات کاهش وزن کاهش متابولیسم بدن و احتمال افزایش وزن است که با کنترل مصرف غذا و افزایش فعالیت بدن می توان با آن مقابله کرد.

با افزایش سن ، استخوان از بین می رود و فرد دچار مشکلاتی مانند پوکی استخوان ، پوکی استخوان و پوکی استخوان و ناتوانی شدید می شود. ورزش های مقاومتی و مصرف کافی کلسیم راه هایی برای مقابله با رشد بیماری است. بیماری های دیگر مانند بیماری های تصلب شرایین ، فشار خون بالا ، دیابت و استفاده از داروهای مختلف مرتبط با این بیماری ها نیز بر وضعیت تغذیه و تغذیه فرد تأثیر می گذارد.

بسیاری از داروها بر اشتهای فرد تأثیر می گذارد. برخی از آنها در جذب و استفاده از مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد می کنند و در نهایت منجر به کمبودهای تغذیه ای خاصی می شوند.

الزامات تغذیه ای و پیری خاص

یکی از مهمترین دیدگاه ها در مورد تغذیه سالمندان این است که نیازهای انرژی آنها کاهش می یابد ، اما نیاز به مواد مغذی مانند ویتامین ها هنوز زیاد است. به همین دلیل ، سالمندان باید غذاهایی با چگالی بیشتر مواد مغذی نسبت به قدرت خود بخورند. به عنوان مثال ، شیر کم چرب حاوی مواد مغذی مشابه انواع دیگر شیر است ، اما به دلیل محتوای چربی کم ، قدرت کمتری دارد.

به دلیل کاهش پروتئین و سطوح پایین آنها در بدن ، سالمندان به طیف وسیعی از پروتئین با کیفیت بالا مانند تخم مرغ ، گوشت بدون چربی و حبوبات نیاز دارند. کاهش کامل چربی در رژیم غذایی سالمندان منطقی ترین راه برای کاهش مصرف انرژی است و در بسیاری از موارد به دلیل افرادی که از بیماری های مزمن رنج می برند ، مورد نیاز است.

با توجه به اینکه حدود 60 درصد از نیازهای انرژی باید توسط کربوهیدرات ها تأمین شود ، استفاده از کمپلکس به عنوان غلات کامل توصیه می شود. این گروه از مواد غذایی به کنترل صحیح قند خون کمک می کند و همچنین مصرف فیبر تغذیه ای را افزایش می دهد. فیبر علاوه بر حمایت از عملکرد مناسب سیستم گوارش ، فواید سلامتی دیگری نیز دارد.

کمبود ویتامین در بیشتر افراد مسن مشهود نیست. اما استرس هر بیماری می تواند منجر به از دست دادن پس انداز و ضرر شود. بدن قادر به ذخیره ویتامین های محلول است و افراد مسن به طور کلی در معرض کمبود این ویتامین ها هستند. با این حال ، اگر این افراد در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند ، باید از محصولاتی استفاده کنند که غنی از ویتامین D هستند.

تغذیه و پیری

تداوم نیازهای تغذیه ای خاص و افزایش سن

برای دریافت آهن کافی ، توصیه می شود از میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C و همچنین غذاهای موجود در آن استفاده کنید. روی یکی از مواد مغذی است که در بهبود زخم ها و افزایش اشتها موثر است. منابع شامل گوشت ، تخم مرغ و غذاهای دریایی است. این تغذیه و همچنین ویتامین ها ج، ه، و مواد شیمیایی گیاهی لوتئین ، زآگزانتین و بتاکاروتن ممکن است در پیشگیری یا کند کردن آسیب دیداری AMD یا تخریب سلولی با افزایش سن موثر باشند.

بهترین راه برای به دست آوردن این مواد مغذی ، خوردن روزانه 5 واحد میوه و سبزیجات است ، به ویژه آنهایی که دارای برگ های سبز ، نارنجی و زرد هستند. غذاهایی مانند کلم ، کلم بروکلی ، اسفناج ، نخود فرنگی ، پرتقال و طالبی. ویتامین ها هاو نقش مهمی در پیشگیری از آلزایمر دارد.

نتایج مطالعات این تأثیر ویتامین ها را نشان داده است همصرف منابع غذایی مانند روغن های گیاهی ، مغزها و غیره مورد توجه قرار می گیرد و استفاده از آن به عنوان مکمل مناسب نیست. کمبود ویتامین B12این بیماری با از دست دادن حافظه و سایر اختلالات مانند انواع خاصی از کم خونی همراه است. به دلیل کاهش این ماده در سنین بالا ، استفاده از منابع غنی آن مانند گوشت ، طیور ، ماهی ، تخم مرغ و … مورد نیاز است.

تداوم نیازهای تغذیه ای خاص و افزایش سن

علاوه بر تمام مواد مغذی ذکر شده ، آب یکی از مهمترین آنهاست و دارای بسیاری از عملکردهای مهم مانند کاهش استرس کلیه و یبوست است که به طور گسترده ای مورد توجه قرار نگرفته است. به دلیل کاهش احساس تشنگی و پیری ، افراد باید مرتباً از انواع مختلف آب مانند آب ، شیر ، آب میوه و غیره برای هیدراته نگه داشتن بدن خود استفاده کنند.

افراد هر نسل برای سالم ماندن به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند که با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می کند. از سوی دیگر ، مانند همه گروه های سنی ، برای افراد مسن مهم است که از غذاهای متنوع استفاده کنند. از آنجا که هیچ ماده غذایی یا مکمل حاوی تمام مواد مغذی نیست ، غذاهای متنوعی برای دریافت انواع مواد مغذی مورد نیاز است.

چندین پیشنهاد برای دستیابی به این هدف وجود دارد. به عنوان مثال ، یک رژیم غذایی خوب باید حداقل از سه ماده غذایی با رنگ های مختلف تشکیل شود. یا توصیه می شود از غذاهایی با ساختار متفاوت مانند نان سبوس دار ، حبوبات پخته و حداقل 5 واحد میوه و سبزیجات استفاده کنید.

سوء تغذیه: علل و خطرات

اغلب ، عوامل مختلفی در سوء تغذیه در افراد مسن دخیل هستند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • بیماری یا بیماری جسمی (مانند سرطان ، عفونت و مشکلات گوارشی)
  • بیماریهای روانی (مانند افسردگی و اضطراب)
  • اختلالات عصبی (مانند آلزایمر ، پارکینسون ، زوال عقل)
  • انزوا
  • وابستگی
  • مشکلات خانوادگی یا عملی
  • مشکلات دهان و دندان (پروتز نامناسب یا بیماری لثه)
  • درمان و داروهای خاص
  • عمل جراحي

تغذیه و پیری

سوء تغذیه می تواند بر سلامتی و رفاه فرد تأثیر سوء بگذارد. این نتایج ممکن است شامل از دست دادن عضلات ، خستگی ، افزایش خطر سقوط ، افزایش خطر عفونت ، تشدید بیماری های مزمن و موارد دیگر باشد. همچنین در کاهش کیفیت زندگی و بدتر ، کاهش امید به زندگی نقش دارد. بنابراین ، درک علل و یافتن راه هایی برای جبران این وضعیت مهم است.

تغذیه لازم برای سالمندان

در طول سالها ، ما باید به اندازه کافی غذا بخوریم تا نیازهای تغذیه ای خود را برآورده کنیم. ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها نقش خود را ایفا می کنند ، زیرا همه آنها برای عملکرد مناسب بدن انسان ضروری هستند.

با این حال ، برخی از مکمل ها نیاز به نظارت خاصی در سنین بالا دارند. زیرا بسیاری از بزرگان به اندازه کافی استفاده نمی کنند. این مواد مغذی برای حفظ سلامت سالمندان مهم است. در اینجا اطلاعاتی در مورد مهمترین مکمل ها وجود دارد:

پروتئین

پروتئین یکی از اجزای اصلی بدن انسان است. این ماده تعدادی نقش مهم در بدن ایفا می کند و به دلیل حفظ توده عضلانی شناخته شده است. تخمین زده می شود که 30 تا 50 درصد از سالمندان در خانه های سالمندان یا موسسات مشابه از کمبود پروتئین رنج می برند. لیست غذاهای غنی از پروتئین شامل موارد زیر است:

  1. گوشت و ماهی
  2. تخم مرغ
  3. شیر
  4. لوبیا
  5. بادام زمینی و دانه ها

افراد بالای 70 سال باید حداقل 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (0.8 گرم / کیلوگرم در روز) بخورند.

کلسیم و ویتامین D

کلسیم و ویتامین D مواد مغذی ضروری برای استخوان ها هستند. آنها از پوکی استخوان جلوگیری می کنند ، که باعث شکستگی استخوان و افزایش خطر سقوط تصادفی می شود. کلسیم و ویتامین D در بسیاری از غذاها و همچنین محصولات لبنی یافت می شود. اکثر مردم روزانه کلسیم و ویتامین D کافی دریافت نمی کنند. مقامات بهداشت عمومی مصرف روزانه 1200 میلی گرم کلسیم و 800 تا 2000 IU ویتامین D را برای افراد 50 سال به بالا توصیه می کنند. از پزشک خود بخواهید به شما در رسیدن به این اهداف کمک کند. پزشک اغلب مصرف مکمل ها را توصیه می کند.

فیبر

بسیاری از افراد مسن روزانه از فیبر کافی استفاده نمی کنند. فیبر سرشار از فواید سلامتی است. این ماده از یبوست جلوگیری می کند ، سلامت روده را حفظ کرده و سطح کلسترول را کاهش می دهد. بسیاری از غذاها ، مانند نان و غلات سبوس دار ، سبزیجات ، میوه ها و حبوبات ، سرشار از فیبر هستند. مردان بالای 70 سال باید 30 گرم فیبر در روز بخورند ، در حالی که زنان به 21 گرم فیبر در روز احتیاج دارند. در صورت نیاز ، پزشک ممکن است مکمل فیبر روزانه را توصیه کند.

تغذیه و پیری

راهنمای تغذیه برای سالمندان

ترجیحات غذایی

برای اطمینان از سلامتی ، همه باید با متخصص تغذیه مشورت کنند. پزشک شما سال ها آخرین سابقه عادات غذایی خوب بوده است و تعداد و نوع رژیم غذایی توصیه شده را ذکر کرده است. پیروی از توصیه های پزشک به شما کمک می کند تا نیازهای خود را به ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد مغذی برآورده کنید و همچنین خطر سایر مشکلات سلامتی را کاهش دهید.

پیشنهاداتی برای اشتهای هیجان انگیز

در اینجا نکاتی وجود دارد که افراد مسن می توانند برای تامین نیازهای تغذیه ای روزانه خود رعایت کنند:

  1. هر روز انرژی کافی دریافت کنید. تغذیه بزرگسالان باید حداقل 1500 کالری برای زنان و 2000 کالری برای مردان تامین کند.
  2. اگر از میوه و سبزیجات کافی استفاده نمی کنید ، حتما مکمل های ویتامین و مواد معدنی را در نظر بگیرید.
  3. اگر احساس گرسنگی نمی کنید ، رژیم خود را با افزودن رژیم های جایگزین تکمیل کنید. چندین چیز برای انتخاب وجود دارد ، مانند پودینگ و نوشیدنی های مغذی. برای انتخاب گزینه مناسب از مشاوره پزشک خود استفاده کنید.
  4. برای مشاوره شخصی با یک متخصص تغذیه تماس بگیرید.

در پایان

از آنجا که تغذیه خوب کلید سلامتی است ؛ مراقبت از آن در هر مرحله از زندگی بسیار مهم است. برای افراد مسن ، تغذیه نامناسب می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. عزیز خود را به سمت رژیم غذایی سالم و متعادل هدایت کنید ، همانطور که در جوانی از شما مراقبت می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *