بررسی اثرات مواد قندی دکتر رضا اطمینانانی


اثرات تلخ شیرین کننده ها (اثرات غذاهای شیرین را بخوانید)

هر فرد سالم باید 55 درصد از نیازهای غذایی روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند گروه مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند قند یا شکر) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند کربوهیدرات) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود ، و شکر ، که ما روزانه مصرف می کنیم و قابل خوردن است. “در این بخش از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان ، قصد داریم تا آثار قند را بررسی کنیم.

زیرا اکثر غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی بدون این مواد کار ساده ای نیست. اما می توان انواع غیر طبیعی و مضر قند موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، نوشیدنی ها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود کاهش داد یا از بین برد. در صورت ابتلا به دیابت یا سایر بیماری های جدی ، قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

عوارض جانبی قند:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و شایع ترین عوارض جانبی شکر است که همه از آن مطلع هستند. برخلاف شکر مخلوط ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و وقتی به این انرژی نیاز نداریم ، بدن برای استفاده های بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، استفاده بیش از حد از این مواد ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند منجر به افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما نمک را یکی از مهمترین عوامل افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی شکر می خورند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی را ترشح می کنند که برای رشد سلول های سرطانی ضروری هستند. مطالعات نشان داده است که قند با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، مثانه ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارد.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترونها ناقص است و به دلیل عدم ثبات و جهت دریافت الکترونها در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، ورم مفاصل و همچنین پیری و پیری زودرس نقش دارند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کند ، از جمله هضم ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قند باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شود و کلسیم ، که منبع اصلی ذخایر استخوان ها است ، از استخوان ها خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به آرامی باعث توخالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی اثرات مواد قندی متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف قند و بسیاری عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، کبد بزرگ و چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی (مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

پیشنهاد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف شکر از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. اما می توان از انواع قندهایی استفاده کرد که برای بدن مضر نیستند. این به معنی تلاش برای استفاده از شکر مرکب (کربوهیدرات های پیچیده) است که ما آن را “قند خوب” می نامیم. آنها در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کنند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تامین کند.

به خاطر داشته باشید که در مورد میوه ، بهتر است از میوه به جای آب آن (حتی معمولی) به طور کامل استفاده کنید ، زیرا همه میوه ها حاوی فیبر و اکسیدان بیشتری (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند) هستند و برای بدن اهمیت بیشتری دارند. بدن علاوه بر این ، غذاهای دیگر مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل محتوای فیبر کم و میزان جذب بالا ، قند خون را به سرعت افزایش می دهند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه رویکردهای اساسی تغذیه و تغذیه و عادات غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه اصفهان کلیک کنید.


توصیه شده:

رابطه تغذیه و احساسات

مضرات رژیم های بدون کربوهیدرات

روغن مناسب برای حفظ سلامتی

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *