از لبنیات تا قهوه: ۶ ماده غذایی قدرتمند که سطح دوپامین را افزایش می دهند


دوپامین هورمون احساس خوب است که نقش کلیدی در سلامت مغز شما ایفا می کند. این یک انتقال دهنده عصبی است (ماده ای شیمیایی که توسط نورون ها برای ارسال سیگنال به سایر سلول های عصبی آزاد می شود). برخی غذاها می توانند سطح دوپامین را افزایش دهند و خوردن غذاهای تقویت کننده دوپامین از بسیاری جهات برای سلامتی شما مفید است. برای افزایش سطح آن چه غذاهایی را باید در رژیم غذایی خود بگنجانید؟ برای اطلاعات بیشتر در این مورد، در این مقاله از خبرنامه سلامت با ما همراه باشید.

نقش دوپامین چیست؟

  • دوپامین توسط نورون های دوپامینرژیک در مغز میانی آزاد می شود. اگرچه این نورون ها کم هستند. با این حال، آنها احساساتی هستند، اعتیاد نقش مهمی در عملکرد پاداش و استرس دارد.
  • از سوی دیگر، دوپامین در یادگیری نقش دارد. حافظه کاری؛ همچنین در ایجاد انگیزه و تصمیم گیری نقش دارد. همچنین حرکت را کنترل می کند و کمبود آن می تواند منجر به بیماری پارکینسون شود. یکی از علل افسردگی و اختلال کم توجهی بیش فعالی است.
  • انتظار برای یک جایزه باعث افزایش سطح دوپامین در مغز می شود. بسیاری از داروهای اعتیاد آور نیز باعث افزایش ترشح از نورون ها می شوند. این یکی از دلایلی است که ترک مواد مخدر بسیار دشوار است.

بنابراین، دوپامین نقش مهمی در سلامت مغز دارد. اما چگونه می توان سطح دوپامین را به طور طبیعی افزایش داد؟ خوب بهترین راه خوردن غذاهایی است که سطح دوپامین را افزایش می دهد.

غذاهایی که دوپامین را افزایش می دهند

محصولات لبنی

محصولات لبنی که سطح دوپامین را افزایش می دهند شامل پنیر، شامل غذاهای روزمره مانند شیر و ماست است. پنیر حاوی تیرامین است که در بدن انسان به دوپامین تبدیل می شود. غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست نیز سطح دوپامین را افزایش می دهند.

غذاهای افزایش دهنده دوپامین؛ آجیل

آجیل سرشار از ویتامین B6 به تولید دوپامین کمک می کند. زیرا این ویتامین چنین خواصی دارد. گردو و فندق منابع خوبی از ویتامین B6 هستند. زیرا گردو حاوی اسید چرب امگا ۳ DHA است که غلظت دوپامین را تنظیم می کند. گردو و بادام منابع خوبی از فولات هستند که به تولید دوپامین کمک می کند.

اسیدهای چرب امگا ۳

غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ باعث افزایش سطح دوپامین می شوند. مطالعات روی موش ها نشان داده است که اسیدهای چرب امگا ۳ در عادی سازی سطح دوپامین و کاهش رفتارهای شبه اضطرابی بسیار موثر هستند.

غذاهای غنی از امگا ۳ عبارتند از ماهی های چرب مانند سالمون و تن. از غذاهای دیگری مانند گردو و دانه چیا استفاده کنید.

غذاهای افزایش دهنده دوپامین؛ شکلات تلخ

مطالعات نشان می دهد که شکلات با بسیاری از انتقال دهنده های عصبی از جمله دوپامین تعامل دارد. دوپامین پس از خوردن شکلات تلخ ترشح می شود و حس لذت بخشی ایجاد می کند.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات سطح دوپامین را افزایش می دهند. در یک مطالعه، موش هایی که از مکمل توت فرنگی و اسفناج تغذیه کردند، افزایش قابل توجهی در سطح دوپامین در آزمایش نشان دادند. این مطالعه نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها و همچنین سایر مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات، در آزادسازی دوپامین نقش دارند.

حتی موز دارای سطوح بالایی از دوپامین است، عمدتاً در پوست و پالپ خود. آووکادو همچنین حاوی دوپامین است. سایر میوه ها و سبزیجات حاوی دوپامین شامل پرتقال، سیب، نخود فرنگی، شامل گوجه فرنگی و بادمجان است.

غذاهای افزایش دهنده دوپامین؛ قهوه

مانند بسیاری از داروهای محرک، کافئین موجود در قهوه باعث افزایش سیگنال دهی دوپامین در مغز می شود. هدف اصلی کافئین گیرنده های آدنوزین (یک ماده شیمیایی مغز که فعالیت مغز را کند می کند) در مغز است. روی این گیرنده‌ها کار می‌کند و در نهایت زنجیره‌ای از رویدادها را ایجاد می‌کند که بر میزان دوپامین در بدن تأثیر می‌گذارد. بخش هایی از مغز که با شادی و تفکر مرتبط است را بیدار می کند.

اثرات دوپامین اضافی چیست؟

بیش از حد دوپامین در سیستم عصبی می تواند منجر به ترس و کناره گیری از موقعیت های اجتماعی شود. آنها منجر به رفتار بیش از حد و حتی تکانشی می شوند.

دوپامین همچنین در مهار ترشح پرولاکتین (هورمون) از غده هیپوفیز نقش دارد که می تواند باعث بی نظمی قاعدگی و ناباروری شود. دوپامین بیش از حد نمی تواند به طور موثر پرولاکتین را سرکوب کند، که باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

اما نگران نباش، این هورمون را فقط می توان به صورت داخل وریدی مصرف کرد (که در افرادی که فاقد دوپامین هستند اتفاق می افتد).

محدوده طبیعی دوپامین ۰ تا ۳۰ pg/mL (پیکوگرم در میلی لیتر) است. اما اگر سطح دوپامین شما کمتر از این حد باشد چه؟ خوب این نیز باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم سلامت شما می شود.

اثرات منفی کمبود دوپامین چیست؟

کمبود دوپامین با برخی اختلالات روانی مرتبط است، اما مشخص نیست که آیا مستقیماً باعث این اختلالات می شود یا خیر. برخی از این اختلالات روانی عبارتند از بیماری پارکینسون. افسردگی از جمله بیماری روانی و بیماری روانی.

علائم کمبود دوپامین به شرح زیر است.

فیزیکی شخصیت مشکلات حافظه و تمرکز؛ کم خونی مشکلات عدم تعادل؛ ناپایداری ها قند خون بالا می تواند نشانه ای از کمبود دوپامین باشد. از سوی دیگر، کاهش تراکم استخوان؛ خوردن نشاسته زیاد؛ مشکلات گوارشی؛ یبوست فشار خون بالا مشکلات کلیوی نیز از علائم آن است. رابطه جنسی کمتر؛ گرفتگی یا لرزش عضلانی؛ چاقی اختلالات تیروئید؛ مشکل در بلع؛ پرخاشگری یکی دیگر از علائم است.

خشم افسردگی ناامیدی ناتوانی در کنترل استرس؛ تنهایی آرامش، فراموش نکنید که افکار خود ویرانگر نیز از علائم آن هستند. علاوه بر این، حواس پرتی، عدم گوش دادن به دستورالعمل ها؛ فراموش کردن ضعف در تفکر تخیلی؛ عملکرد کند؛ اختلال کمبود توجه؛ کاهش هوشیاری؛ اشتیاق رفتار تکانشی و تمرکز ضعیف نیز با کمبود دوپامین مرتبط است.

باید گفت.

دوپامین یک هورمون احساس خوب است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند. نقش کلیدی در عملکرد مغز دارد. با خوردن غذاهای غنی از این هورمون می توانید به طور طبیعی سطح دوپامین خود را افزایش دهید. این غذاها شامل محصولات لبنی است. آجیل چربی های امگا ۳؛ شکلات تلخ؛ شامل میوه ها و سبزیجات و قهوه است. با این حال، سطوح بیش از حد دوپامین منجر به رفتارهای بسیار شدید و تکانشی می شود. بنابراین برای جلوگیری از عوارض جانبی آن را طبق دوز توصیه شده مصرف کنید.

لینک های مربوطه

هورمون شادی ۱۴ چگونه سطح دوپامین را در مغز افزایش دهیم؟

روز خوش؛ یک راه سرگرم کننده برای شروع روز ۵ راه حل را فراموش نکنید.

تجزیه اکسی توسین راه های آسان برای تحریک هورمون شادی در بدن

۱۱ علائم هشدار دهنده کورتیزول بالا و راه های کاهش این هورمون

این میوه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا هورمون های تیروئید را تنظیم کنید.

۱ یک راه طبیعی برای متعادل کردن هورمون ها