اثرات هورمونی بر کاهش وزن: گواهی سیری و گرسنگی


مشکلات هورمونی بر سلامت بدن از جمله افزایش وزن ، هورمون های سیری و گرسنگی و عوامل هورمونی تأثیر می گذارد.

هورمون ها مولکول ها را نشان می دهند. این مواد شیمیایی توسط غدد درون ریز تولید شده و به جریان خون منتقل می شوند.

ترشح هورمون ها به جریان خون توسط غدد خاصی مانند غده هیپوفیز ، تیروئید ، پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی انجام می شود. اینگونه است که هورمون ها به بافت ها و اندام ها می رسند.

می توان گفت هورمون ها تقریباً بر همه جنبه های سلامت ، از جمله عملکرد جنسی ، رشد ، خلق و خو ، اشتها و متابولیسم تأثیر می گذارد.

به همین دلیل است که هرگونه مشکل در تنظیم هورمون ها (محرمانه بودن مقدار کم یا زیاد) تأثیر قابل توجهی بر سلامتی و همچنین وزن بدن خواهد داشت.

در این مقاله عوامل م hormonesثر بر هورمون ها و تأثیر هورمون ها بر وزن بدن را بررسی کرده و هورمون های سیری و گرسنگی را بررسی می کنیم.

همچنین بخوانید:

هر آنچه باید در مورد تعادل هورمونی بدانید (کلیک کنید)

تاثیر هورمون ها بر وزن بدن

هورمون ها نقش مهمی در تنظیم ذخیره و تجزیه چربی دارند.

هورمونها همچنین بر مصرف انرژی و تعداد کالری مصرفی بدن تأثیر عمیقی دارند.

به همین دلیل ، کاهش سطح هورمون ها منجر به افزایش یا کاهش وزن می شود و باعث تجمع چربی در مناطق خاصی می شود.

در اینجا چند نمونه از تأثیر هورمون ها بر وزن آورده شده است:

  • غده تیروئید هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم را تنظیم می کند.

هنگامی که غده هیپوفیز بزرگ می شود ، هورمون تیروئید آزاد می شود. این منجر به یک وضعیت متابولیک می شود که باعث سوزاندن کالری بیشتر می شود. این بیماری به عنوان پرکاری تیروئید نیز شناخته می شود.

همچنین ، کم کاری تیروئید ، که با سطوح پایین هورمون های تیروئید مشخص می شود ، منجر به مصرف انرژی کمتر می شود و به عنوان کم کاری تیروئید نیز شناخته می شود.

به همین دلیل است که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید وزن خود را کاهش می دهند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید وزن خود را افزایش می دهند (چاقی).

همچنین بخوانید:

بیماری بیضه (کلیک کنید)

  • انسولین هورمون دیگری است که بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

سلول ها برای استفاده از گلوکز برای تأمین انرژی و ذخیره آن برای استفاده های بعدی در سیستم گلیکوژن به انسولین نیاز دارند. انسولین همچنین برای ذخیره انرژی مانند چربی و جلوگیری از تجزیه چربی برای حفظ وزن بدن مورد نیاز است.

حفظ سطح انسولین در حد متوسط ​​بسیار مهم است. افزایش سطح انسولین باعث مقاومت به انسولین می شود. در این شرایط ، سلول ها به انسولین پاسخ خوبی نمی دهند.

بر اساس مطالعات انسان و حیوانات ، این امر منجر به اسکیزوفرنی و هورمون های گرسنگی ، جذب بیش از حد چربی و اندام هایی مانند کبد و اختلال در متابولیسم می شود.

  • کورتیزول یک گلوکوکورتیکوئید (هورمون استروئیدی) است که در پاسخ بدن به استرس نقش اساسی دارد.

با این حال ، افزایش مزمن سطح کورتیزول منجر به افزایش وزن می شود.

کورتیزول باعث تجزیه چربی در معده و افزایش اشتها می شود ، به ویژه میل به انرژی بیشتر ، غذاهای شیرین سرشار از چربی و قند.

کنترل اختلال کورتیزول در افراد مبتلا به افسردگی مزمن و افراد مبتلا به بیماری کوشینگ سطح کورتیزول را افزایش می دهد.

برخی از هورمون ها ، از جمله قند ، لپتین ، آسپرین و استروژن ، به پپتیدهای انسولینوتروپیک بستگی دارند که بر وزن بدن و توزیع چربی تأثیر می گذارد.

همچنین بخوانید:

استروژن (کلیک کنید)

عوامل هورمونی

عوامل هورمونی را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • وزن بدن
  • بیماریها
  • سن
  • تغذیه و سبک زندگی
  • خواب ناکافی
  • ورزش و تمرین بدنی
  • پریشانی

تأثیر بیماری ، سن و وزن بر هورمون ها

عوامل زیادی بر سطح هورمون ها از جمله وزن بدن ، سن و بیماری تأثیر می گذارد

سطوح بالای چربی بدن در افراد دارای اضافه وزن یا چاق می تواند بر بسیاری از هورمون ها تأثیر بگذارد.

سایر هورمون های م obesثر بر چاقی عبارتند از:

به عنوان مثال ، مردان چاق سطح تستوسترون کمتری دارند ، مردان دارای وزن طبیعی.

این به دلیل کاهش پروتئینی به نام گلوبولین است که هورمون جنسی (SHBG) را متصل می کند و تستوسترون را به بافت های بدن متصل می کند. کاهش SHBG در چاقی به دلیل مقاومت به انسولین است.

سطح پایین تستوسترون با افزایش چربی بدن به ویژه در ناحیه شکم و ضعف عضلانی در مردان ارتباط دارد.

همچنین بخوانید:

علل هورمونی افزایش چربی شکمی (کلیک کنید)

چاقی همچنین با عوارض جانبی پریپلپتین و همچنین هایپرلپتینمی (لپتین اضافی) ارتباط دارد. این به دلیل عدم پاسخ مناسب به لپتین است.

از آنجا که لپتین سیری را کنترل می کند ، کاهش حساسیت آن منجر به افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن می شود.

چاقی همچنین با سطوح بالای انسولین و آسپرین (هورمونی که اشتها را تحریک می کند) در ارتباط است.

افراد یائسه نیز افزایش چربی بدن ، به ویژه در قسمت میانی بدن را تجربه خواهند کرد.

این ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در این مرحله و همچنین کاهش سطح استروژن باشد که با کاهش مصرف انرژی و نارسایی متابولیک همراه است.

علاوه بر این ، بیماری هایی مانند بیماری تخمدان پلی کیستیک ، کم کاری تیروئید ، بیماری کوشینگ و دیابت می توانند مشکلات هورمونی ایجاد کرده و بر وزن تأثیر بگذارند.

همچنین افزایش وزن در افرادی که فعالیت جنسی دارند شایع است.

لازم به ذکر است که سطح هورمون ها تحت تأثیر بسیاری از عوامل دیگر مانند بارداری ، مصرف مواد مخدر و عوامل دیگر قرار می گیرد.

تاثیر سبک زندگی و تغذیه بر هورمون ها

یکی دیگر از عواملی که بر هورمون ها تأثیر می گذارد شیوه زندگی افراد است.

تغذیه ، فعالیت و استرس مزمن نیز با نوسانات هورمونی مرتبط است.

رژیم غذایی

تغذیه یکی از عوامل اصلی در شیوه زندگی افراد است که بر سلامت و هورمون های بدن تأثیر می گذارد.

مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده ، قند و کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود.

به عنوان مثال ، رژیم های غذایی با قند بالا (به ویژه نوشیدنی های شیرین) با مقاومت به انسولین و افزایش سطح لپتین مرتبط هستند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم یا متوسط ​​نسبت به رژیم کم کربوهیدرات تأثیر مفیدتری بر هورمون های سیری و گرسنگی دارد.

همچنین بخوانید:

رژیم کم کربوهیدرات (کلیک کنید)

مواد مغذی حاوی غذاهای فرآوری شده و شکر افزوده سطح هورمون های گرسنگی و همچنین NPY را افزایش می دهد و اثرات هورمون های اشباع شده و همچنین CCK را کاهش می دهد.

این عوارض منجر به پرخوری و افزایش وزن می شود.

علاوه بر این ، رژیم غذایی حاوی غذاهای فرآوری شده ، اثر مواد شیمیایی مخرب غدد درون ریز و همچنین فتالات را افزایش می دهد.

به نظر می رسد این مواد شیمیایی اشتها ، سیری و هورمون های غذایی را تنظیم کرده و باعث مقاومت به انسولین می شوند. همه این عوامل بر افزایش وزن تأثیر می گذارد.

روش های دیگری نیز برای تأثیر تغذیه بر هورمون ها و وزن وجود دارد.

به طور کلی ، رعایت رژیم متعادل با حداقل پردازش و قند اضافی برای سلامت هورمونی ضروری است.

سایر عوامل هورمونی

خواب ، ورزش و استرس نیز بر هورمون هایی که بر وزن بدن تأثیر می گذارد ، تأثیر می گذارد.

داشتن خواب کافی برای سلامتی ضروری است. در حقیقت ، خواب ناکافی می تواند منجر به مشکلات هورمونی شود.

بی خوابی با مقاومت به انسولین ، مقاومت به لپتین و کمبود هورمون گرسنگی مرتبط است که می تواند منجر به افزایش اشتها ، سیری ، پرخوری و افزایش وزن شود.

ورزش همچنین بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد.

بر اساس مطالعات انجام شده ، افزایش فعالیت بدنی منجر به موارد زیر می شود:

  • افزایش حساسیت بدن به انسولین
  • افزایش سطح تستوسترون در مردان
  • کاهش سطح لپتین در افراد دارای اضافه وزن و چاق
  • پاسخ هورمون های اشباع شده را بعد از غذا بهبود می بخشد

مدیریت استرس برای اثرات مثبت هورمون ها ضروری است. استرس مزمن هورمون های دخیل در تنظیم اشتها را تغییر می دهد و به افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن کمک می کند.

به همین دلیل ، مدیریت استرس بخش مهمی از ارتقاء سلامت هورمونی خوب و حفظ وزن بدن است.

تاثیر هورمون ها بر سیری و گرسنگی

هورمون ها تمایل به حفظ سطح مناسب انرژی در بدن را تنظیم می کنند.

برخی هورمون ها گرسنگی را تحریک می کنند.

برخی نشان می دهند که به اندازه کافی غذا خورده اند و احساس سیری می کنند.

عدم تعادل هورمونی که بر کنترل اشتها تأثیر می گذارد منجر به افزایش یا کاهش وزن می شود.

هورمون های گرسنگی

هنگامی که بدن به غذا نیاز دارد ، چندین مرحله در سیستم غدد درون ریز و عصبی برای تحریک دریافت غذا انجام می شود.

به عنوان مثال ، چرخه پیشگیری از بارداری که در گرسنگی نقش دارند (معروف به مجموعه حرکتی متحرک) توسط هورمون های گوارشی و همچنین موتیلین تحریک می شود.

برخی از هورمون های اصلی و سایر ترکیباتی که بر تحریک اشتها تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • گرلین: گرلین به عنوان هورمون گرسنگی شناخته می شود و هیپوتالاموس را به عنوان ناحیه مسئول گرسنگی در مغز تحریک می کند. گرلین علاوه بر مصرف غذا ، در چرخه خواب ، متابولیسم قند و موارد دیگر نیز نقش دارد.
  • موتیلین: موتیلین هورمونی است که در روده کوچک تولید می شود. وقتی بدن منجمد می شود ، موتیلن باعث ناراحتی روده می شود و مغز را از نیاز به غذا مطلع می کند.
  • نوروپپتید Y (NPY): NPY یک پپتید (اسید آمینه کوتاه) است که توسط مغز برای تحریک دریافت غذا آزاد می شود. تولید و انتشار NPY توسط هورمون هایی مانند گرلین و لپتین تنظیم می شود.
  • پروتئین مبتنی بر آگوتی (AgRp): AgRp پپتید دیگری است که توسط مغز تولید می شود. تولید AgRp توسط گرلین تحریک می شود و مصرف غذا را افزایش می دهد.

هورمون های رضایت

موارد زیر برخی از هورمون های اصلی هستند که باعث سیری و کاهش مصرف غذا می شوند:

انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ترشح می شود. انسولین نقش مهمی در تنظیم قند خون و تعادل انرژی دارد. سطح انسولین بعد از غذا افزایش می یابد. در واقع انسولین با مغز ارتباط دارد تا مصرف غذا را کاهش دهد.

  • کلسیستوکینین (CCK)

کوله سیستوکینین هورمونی است که توسط سلول های روده کوچک در پاسخ به مکمل های سبک ، به ویژه چربی ها و پروتئین ها ترشح می شود. مصرف غذا با تحریک مراکز اشباع شده در مغز کاهش می یابد و باعث ایجاد کیسه صفرا و ترشح لوزالمعده می شود که برای هضم ضروری هستند.

  • پپتید شبه گلوکون 1 (GLP-1)

GLP-1 توسط سلولهای روده ای در پاسخ به دریافت مواد مغذی تولید می شود. گلوکز شبه پپتیدی (GLP-1) دستگاه گوارش را تخلیه می کند ، مصرف غذا را کاهش می دهد و سیری را افزایش می دهد.

  • PYDIDY PYDY YY (YY پپتید)

پپتید YY هورمون دیگری است که در روده کوچک تولید می شود. این هورمون در پاسخ به غذا ترشح می شود و به گیرنده های مغز متصل می شود. این باعث کاهش اشتها و کند شدن جریان غذا از طریق گوارش می شود.

لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی و دیگر قسمت های بدن ترشح می شود. لپتین به عنوان هورمون اشباع شده شناخته می شود. لپتین پپتیدهای گرسنگی و همچنین NPY و AgRp را مهار می کند و پپتیدهایی را افزایش می دهد که اشتها را افزایش می دهند. این باعث کاهش اشتها می شود.

Obestatin یک اشتهاآور است که با اثرات گرسنگی ناشی از گرلین مقابله می کند. با این حال ، دانشمندان در حال مطالعه ابستاتین هستند و تحقیقات بیشتری در مورد تأثیرات آن بر گرسنگی و سیری مورد نیاز است.

در حقیقت ، فهرست فوق با سایر مواد مانند نسپاتین 1 پپتید و هورمون اکسی سنتومودولین که در کنترل اشتها دخیل هستند ، کامل نیست.

خلاصه

هورمون ها گرسنگی و سیری ، توزیع چربی و متابولیسم را تنظیم می کنند که به نوبه خود بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

عوامل م healthثر بر سلامت هورمونی شامل ژنتیک ، پیری ، بیماری ، استرس در شیوه زندگی ، خواب و ورزش است.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل ، خواب کافی ، تشخیص بیماری های زمینه ای ، مدیریت استرس و ورزش تنها برخی از راه های پشتیبانی علمی برای حفظ وزن سالم و کنترل هورمون ها هستند.

مکمل ها و محصولات مراقبت را از داروخانه آنلاین Oiro بررسی و خریداری کنید کلیک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *